MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 3 februari 2009

Vissa kattbessevissrar kan dra dit pepparn växer

Av Vivi - 3 februari 2009 21:44

Fick ett samtal från en kattklubb jag varit med i , de hade inte min e-mail och skulle skicka ut mail, eftersom vi beslutat ta paus från allt vad avel och raskretsar heter ett tag sade jag som det var att vi inte skulle vara med i år. Det blev att vi började prata lite och jag förklarade varför ....

Helt enkelt för att allt blev så jobbigt med vår kull.

Det var vår första kull, pappan visste vi hade en anmärkning  (eqivocal, anmärkning men inte sjukdomen HCM) pratade med ägaren och hennes veterinär hade sagt att en eller två kullar var inga problem, hon var väldigt tydlig med allt och förklarade en massa, vi hade desutom själva läst på om HCM och allt vad det innebar....

Sedan fick vi ungar, dramatiskt kejsarsnitt, förlorade tre stycken ungar och sörjde... vad hände ???

Jo en hel del mail från "okända"/ Uppfödare droppade in där de upplysta oss om HCM och om hanen vi parat med och vilka fler som ev. hade HCM oscv osv 

Kände bara att ingen brydde sig om tragedin vi gick igenom utan bara om att få berätta saker vi redan visste och peka finger åt oss för att de ansåg att vi valt fel hane! De visste inget om vad vi hade läst på, vilka veterinärer vi pratat med , om ägaren till den fina henen vi valde trots anmärkning! HON har verkligen inte haft det lätt...


Allty detta lyckades jag få ur mig i stressen, kvinnan jag pratade var verkligen jätte trevlig och det visade sig att fler haft liknande problem (rättare sagt ägaren till den andra honan som fick en kull med samma hane som vi) De är jätte gulliga på Sibirskkatt och de är de första jag vänder mig till om jag vill engagera mig igen.

Och köper jag katt i framtiden kan alla ni besservissrar som inte bryr er om era katter utan bara om stamtavla och status, ta och dra dit pepparn växer!!!!!!!!!

om jag köper katt kommer det var av någon snäll kattälskande människa som t.ex Margita :)    (se länkar Sibbekompis)

 
 
malin-helena

malin-helena

4 februari 2009 09:55

Usch.. fattar inte att folk inte känner mer att de vill stötta och hjälpa istället för att peka och rätta. Och att dessutom peka och rätta utan att ha all information är ännu värre.
Skönt att dom på kattklubben är förstående och så i alla fall. :)
Och helt rätt att köpa katten efter katten och inte efter att ha en supre stamtavla ovs.. :)

Hihi.. så coolt att lille kissen lyckades hoppa upp så långt! :D Det är en bit.
Lille Peschen hade det nog trevligt med ja. :)
Jag har inte hunnitfråga föresten, vad är det för jobb du ha fått? :)
Var det där du var på intervju förra veckan eller? Kram

http://malinhelena.blogg.se

 
Ingen bild

Krin

4 februari 2009 10:17

skönt att det finns folk som är på din sida i det här!

oki.. vattensvans är en slags tillfällig förlamning i svansroten/svansen som hundar kan få av kyla...svansen bara hänger och ser "död" ut.. går över på ett par dagar.

Furminator är ett pälsredskap/kam med väldigt täta piggar som drar all underull på ett tydligen makalöst bra sätt. Funkar även till katter (så klart ett tips till dig också...) kika här: https://rkprodog.123ehandel.se/ under övrigt. Jag har beställt den lilla... kan ta med den när vi ses nästa gång om du vill prova på dina missar.

Nästa vecka fungerar säkert.. vi får kolla när de andra girlsen kan.. jag är rätt flexibel...

 
Margita

Margita

4 februari 2009 19:37

Ja du, dessa besserwissrar med statustänk....de är verkligen tråkiga:-( När det kommer till kritan så är ju stamtavlan bara ett papper och katterna är levande varelser!! Nej, jag har på denna korta tid i kattvärlden (april 2008) också - tyvärr - märkt av denna tråkiga attityd. Jag kastrerade min Algot i den tron att det var det enda jag kunde göra (med en pappa som hade diagnosen equivocal) men nu så här i efterhand när jag läst på lite så kanske jag ändå kunnat använda honom!!( Jag blev skrämd kan jag säga av en "expert"!)Fast jag vet att jag nog också hade fått lite mejl då! Nu är jag ju i en konstig situation igen! Med Agnes pappa som fått diagnosen mild HCM!!:-( Men återigen - det finns en chans att jag ändå kan använda Agnes! Hoppas hoppas!!
Jag tycker inte du ska ge upp avel om du vill syssla med det. Strunta i de där "allvetarna", de finns tyvärr i alla sammanhang och det bästa man kan göra är bara att stänga öronen och säga jaja! :-D
Usch, det låter som en mardröm den förlossningen ni hade!! Vill jag inte vara med om!:-(

http://mareli.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards