MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Jag läser en så bra bok

Av Vivi - 12 november 2009 11:37

Jag måste bara be er läsa denna bok, den är helt underbar!!!

Jag som dessutom gärna pratar om feminism blir ju helt lyrisk när jag läser en bok som Bitterfittan av Maria Sveland.

Här kan ni gå in och läsa själva och köpa den på pocket !


Den är verkligen helt underbar!!!!

Den handlar om en mamma som får nog, hon behöver semester!

Hon åker iväg till Teneriffa en vecka och lämnar man och som hemma,

på denna resa får vi följa med hennes tankar om mammarollen och kvinnorollen, hennes skuld och hennes lättnad.

Den lyfter fram skillnaden mellan kvinna och man på ett lysande sätt och jag känner igen mig och ärligt talat så förfäras jag av sanningen i det hon skriver.

ALLA borde läsa denna boken, både kvinnor och män.



Jag blir bitterfittig av att läsa den för jag blir arg,

arg på de orättvisor som faktiskt förkommer i jämlika Sverige,

för inte kan ni säga att rollerna är lika i dag.

Det är bättre med jämlikheten , men det är faktiskt inte jämlikt!



Om folk kallar mig radikal för att jag vill ha samma chans och villkor

då är det dem det är fel på inte mig !!!

 

  

 





Påskägg  

 
 
Maddo

Maddo

12 november 2009 12:56

Oh, jag ogillar ordet feminism men jag brinner för genus. Det kanske låter dubbelt men det beror på att jag tycker feminism bara låter som om kvinnorna kämpar. Genus är mer... alla. :) Låter som en intressant bok jag definitivt vill läsa! =)

Jaa, det finns inget bättre än en äkta komplimang! Det uppskattas! =)

Jag kan berätta lite bakgrund med lägenheten: Jag har bott i min lägenhet sen mars 2007. Lägenheten var menad till mig och min dåvarande sambo som tyvärr visade sig vara spelmissbrukare. Därför valde jag att ta lägenheten själv och börja om mitt liv på ny kula. Projektet att finna mig själv har alltså pågått ett tag men vid sidan av jobb, skola och dylikt. Under våren började jag leta folk som ville bo kombo eftersom jag tidigare bott inneboende och alltid med folk så kändes det rätt. Jag och en kompis sökte tillsammans men efter att ha diskuterat en del la vi det på is. Så hörde Katarina av sig till mig i början av sommaren och vi har bollat fram och tillbaka och började söka på allvar i början av hösten. Hon har själv bott i lägenhet själv men trivdes inte och flyttade tillbaka till sitt hem. Så nu hade vi vår första visning och.. det gick ju bra. :) Hihi.

Kramar

http://blogg.dreammaddo.se

 
Zandra

Zandra

13 november 2009 19:33

Åh, det finns någon liknande bok som heter "Familjens projektledare säger upp sig". Om jag fattat det rätt handlar det också om en mamma som får nog av att vara den som planerar och fixar allt.
Det finns väldigt stor och överhängande risk att jag kommer bli familjens projektledare i framtiden. Det skrämmer mig, men jag vet inte hur jag ska ändra på mig för att det inte ska bli så.
Jag har alltid varit den som planerar och ser till att saker blir gjort. Oftast gör jag det mesta själv.
Jag kommer slita ut mig :P

http://isdrommar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Skapa flashcards