MissVivis synvinklar

Alla inlägg under augusti 2010

Av Vivi - 31 augusti 2010 14:45

Hur fångar man en snabeldrake och hur ser egentligen deras fjälls ut ?

 

Varför ser man aldrig några tjocka vampyrer ?

 

Hur många "hur många ....krävs för att skruva i en glödlampa"-skämt finns det ?

 

Vem tar mina strumpor och varför tar de bara en och inte ett par??

 

Kan en elektrisk ål tillaga sig själv ?

 

Hur långt är ett snöre ?

 

När ska jag bli stor och få ett riktigt jobb ?

 

Varför är folk så tjuriga just nu ?

 

Hur många läkerol kan jag äta innan bieffekterna gör sig gällande...?

 

När kommer min Nemi !??

 

Är det verkligen sant att det andra bi-sticket är det so gör dig allergisk?

 

Hur många bultar finns det egentligen i Ölandsbron?

 

 

 

Mmmmm jag vet ... jag tänker lite mycket ibland...

.... och lite lite ibland också   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Av Vivi - 31 augusti 2010 10:47

Dagen postitiva:

Det har faktiskt varit lite att göra på jobbet idag, inte kanske så överdrivet roliga saker eftersom det blev mycket pga att saker oc ting körde ihop sig, men iaf ...

*yeyh*


Dagens insikt:

När man blir glad på jobbet när saker krånglar för att man får ngt att göra...då har man tråkigt !


Dagens intressanta:

Alla kommentarer jag fått i detta inlägget!

 

Dagens omplanering:

Blidde ingen klippning igår, det får bli på lördag istället.


Dagens favorit:

Röd bläckpenna   

 

Dagens foto:

Jag bytte skor inte mindre än tre gånger på mitt bröllop   

  

 

 


Av Vivi - 31 augusti 2010 08:33

Tänkte faktiskt uppdatera detta inlägget lite då jag fått väldigt många intressanta (och även ointressanta) kommentarer!

Tackar bland annat Moo, La mor & Michell för väldigt intressanta och givande kommentarer!

 

Tänkte fördjupa mig i några saker angående inlägget då en del kanske vill veta lite mer hur jag tänker och ja ... en del verkar ha lagt intelligensen på hyllan när de "läst" mitt inlägg så ...   

 

1) DNA-register som lösning på problemet kan jag väl hålla med om inte är den bästa lösningen eller den enda. Kemisk kastrering och hårdare straff krävs också för att påvisa allvaret i dessa brott.

Dessutom är det ju som t.ex Lamor säger så att många av brooten tyvärr sker i hemmet och är då inte så kallade "överfalls våldtäkter".

Sedan hävdar jag ändå som t.ex Michell skriver att ett DNA-register hade underlättat då man hade fått fast fler förövare och jag tror att detta hade verka i avskräckande syfte, ju lättare det är att åka fast ju mer drar du dig för att begå brottet! Jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna i detta fallet.

 

 

2) Vad är din integritet värd?

Som en liten fortsättning på ett:an kan jag ju då meddela att ingen direkt har svarat på frågan "är du villig att offra din integritet för att rädda ett liv"

men indirekt har ju en del svarat och svaret verkar då vara nej.

Kanske detta att ta i, men det är ändå lite där jag tycker vi hamnar.

Hade ett register motverkat brott, då hade ju liv kunnat räddas.

Om ett register skulle få mig att känna det som att svenska staten på förhand dömt mig som brottsling, ja då får det vara så, jag vet att jag är oskyldig.

Intregritet är naturligtvis viktigt , men det finns det som är viktigare!

 

3) Stämmer siffrorna ?

Har läst att en del tvivlar på siffrorna i artikeln, vad det gäller andra platsen så har de räknat på antalet anmälningar i beräkning på folkmängd. Sedan kan man ju säga vad man vill om placerigen, det viktiga är väl att det helt enkelt sker för många våldtäkter! 

Sedan diskuteras det att rubriceringen våldtäkt är mer omfattande idag än för några år sedan. Läs detta (källa), mycket bra info !

 

"Numera omfattas av våldtäktsbestämmelsen, utöver att genomföra ett samlag även utförandet av en sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag om detta sker genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd."

 

Så ja, rubriceringen våldtäkt har ändrats de senaste åren och tack & lov för det! Glöm heller inte mörkertalen, de våldtäkter som inte blir anmälda tror jag är fler än de eventuella "falska" anmälningar som kommer in.

 

4) Manligt vs kvinnligt

Blir lite trött på kommentarer som "män blir också våldtagna".

Det sker många fler våldtäkter mot kvinnor än mot män.

Men att lidandet är likvärdigt för en man som en kvinna, det vet jag.

Har aldrig skrivit eller sagt ngt för att förminska deras lidande, om det skulle bli tal om registrering tycker jag dessutom man ska registrera både män och kvinnor. Jag är feminist dvs står för JÄMLIKHET mellan könen och försöker inte förminska varken det ena eller det andra.

 

Hoppas jag nu lyckats framföra mina åsikter lite tydligare och tack igen för att ni läser och engagerar er, oavsett om ni har samma åsikt eller inte !

Däremot tycker jag ogenomtänkta & korkade kommentarer är lite mindre intressant , men men ... det ska väl få luftas de med.

 

  

 

 

 

 

 

 

Av Vivi - 30 augusti 2010 13:51

 

Ingen bra dag idag ...

Det är måndag ...

Solen gick precis i moln...

Jag har ont....

Jag har slösat för mycket ...

Har har ätit för onyttigt....

Ingen svarar....

Telefonen krånglar...

Det finns alldels för många idioter där ute...

Jag blir ganska rädd för vissas åsikter...

Det finns faktiskt på allvar en man som tycker att gå utan sex är minst lika allvarligt och orsakar lika mycket lidande som våldtäkt ...

De finns de som stör sig på allt och allting istället för att ta vara på det väsentliga...

Jag blir så trött....

 

Vill helst krypa ned i sängen & dra täcket över huvudet! 

 

  

 

 


Av Vivi - 30 augusti 2010 12:30

 

Det blev ju aldrig några bilder från Möhippan...

Nu har jag äntligen fått tag i några,

så här får ni lite bilder från våran otroligt roliga dag !!

(Hmmm si så där 2 månader efter    ) 

 

 

Chokladpralinerna jag gjorde i chokladverkstaden.

Min make fick dem sedan som morgongåva, mycket mumsiga.   

 

I full gång ... 

 

  

 

Uppdrag 2 hitta & pussa groda !

 

Det gick vilt till med Herr Groda (obs här är vi alla nyktra fortfarande)  

     

 

Matar 91:an med jordgubbar !

  

  

Jag & syster på after beachen! 


En kille som var på sin svensexa utklädd till präst kom upp till oss

(lite lagom rund under fötterna) och vigde oss inför "hela församlingen" Mycket underhållande! (ps visst är min make stilig *fniss*ds )

Av Vivi - 30 augusti 2010 11:00

Varning.... långt inlägg, men viktigt !

 

UNODC är ett FN-organ som har listat de länder med flest anmälda våldtäkter ... Sverige kommer på andra plats.

 

Visst kan man kanske se detta som något bra, det kan ju vara så att vi svenskar är bättre på att anmäla helt enkelt, vårat mörkertal är kanske inte så stort. Ändå tycker jag siffrorna talar ett tydligt språk , det sker i snitt 2,6 våldtäker per dag i Sverige, det är 2,6 våldtäkter för mycket!

Fler siffror finns i artikeln jag länkat till nedan, men siffror kan inte mäta smärtan offren känner, kan inte mäta det lidande de kommer ha i flera år efter.

 

I AF idag hittade jag väldigt intressant artikel, en jurist föreslår att alla män ska DNA-testas , detta för att kunna identifiera männen vid våldtäkt och på så sätt förhoppningsvis minska antalet våldtäkter. Tanken är helt enkelt att detta DNA-register skulle verka i avskräckande syfte.

 

När en sådan här saker kommer upp börjar det skrikas om jämlikhet & integritet.

- "Varför bara män?", skriver de och drar gärna till med ngt om orättvisa. 

Orättvisa ...*pfff* vilken rättvisa ges till offren vars förövare går fria eller till de män som får stå ut med misstänksamma blickar när de går bakom en kvinna sent en kväll!

 - De säger också att de känner sig kränkta och pratar om "storebror" Sverige och att vi lika gärna kan sätta upp kameror överallt osv osv osv.

 

Jag frågar nu dig därute, vad tycker du din integritet är värd ?

För själv skulle jag gladeligen lämna både DNA , fingeravtryck och lite därtill om detta kunde medföra att en våldtäktsman skulle tveka. 

Skaffa ett register säger jag och ta och registrera varenda kotte i detta land!

Om ett register får en förövare att tveka , om en kvinna (eller för den delen man, bäst jag säger det så att jag inte får de "rättvisetänkande" att tappa huvudet, ett fåtal offer än ju män) slipper bli utsatt för våldtäkt för att förövaren tvekar så är det värt det.

Det kan vara någon i din familj eller dig själv som du räddar bara genom att registera DNA, är det verkligen inte värt det ?

 

Är din integritet värd mer än ett människoliv ?

 

Sedan kan man ju hoppas att de kanske hade kunnat komma på en annan lösning, självklart finns det alternativ som säkert är bättre (som denna killen t.ex skriver om, gillade hans inlägg), men jag hyllar Måns försök att hitta en lösning och jag måste ändå säga att fördelarna väger tyngre än nackdelarna!  

  

  

Av Vivi - 30 augusti 2010 09:12

Dagens Nemi:

Tonårsidoler kommer alltid ha en särskilt plats i ens hjärta...


Dagens foton:

Kommer i ett senare inlägg idag, nu har jag äntligen laddat in fotona från möhippan!

 

Dagens klipp:

Idag ska jag hem till en tjejkompis och klippa mig, det ska bli sååå skönt.

I och för sig... klippa & klippa, toppa det ska jag kanske säga   

 

Dagens fråga:

Varför är man alltid trött måndagmorgon? Och varför är helgen aldrig tillräckligt lång?

funny pictures-Weekend iz almost gone...  ...SIGH...
see more Lolcats and funny pictures

 

Dagens plagg:

Fick hem denna koftan i helen som jag beställde från Ellos, den var riktigt mysig!

Prisvärd då jag hade 50 % och den bara kostar 249kr.

Färgen var dock mörkare i verkligheten.

    

 

Dagens stripp:

(klicka på bilden för att se hela) 

Rose Is Rose

Av Vivi - 30 augusti 2010 08:27

Jisses, måndag igen... Zzzzz...

Förstår inte varför man är så seg på måndagar, man borde ju ha massa ny energi efter helgen.

Även om jag var igång hela lördagen som värsta lilla husfrun, städandes, lagandes och bakandes, så kändes det som om inget blev gjort i helgen.

Som om man inte gjort annat än legat i soffan och ätit onyttigheter, mina bakverk verkade iaf göra succé, trots detta blev det mycket över som glatt slank ned dagen efter.

 

Jag har bestämt mig för att ta en nyttighetsmånad, jag vet att jag har två fester inplanerade denna månad och då ger jag mig själv "ledigt", men annars är det inga kakor, godis, läsk eller andra onyttigheter som gäller !

Kommer även köra en detox i höst för att komma igång igen och rensa ur kroppen. Detox är något som verkligen fungerar för mig, jag blir alltid piggare & det känns som om jag blir av med bunden vätska m.m

 

Detox-frukost!

  

 

 

 

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards