MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2010

Är du villig att offra din integritet för att rädda ett liv ?

Av Vivi - 30 augusti 2010 11:00

Varning.... långt inlägg, men viktigt !

 

UNODC är ett FN-organ som har listat de länder med flest anmälda våldtäkter ... Sverige kommer på andra plats.

 

Visst kan man kanske se detta som något bra, det kan ju vara så att vi svenskar är bättre på att anmäla helt enkelt, vårat mörkertal är kanske inte så stort. Ändå tycker jag siffrorna talar ett tydligt språk , det sker i snitt 2,6 våldtäker per dag i Sverige, det är 2,6 våldtäkter för mycket!

Fler siffror finns i artikeln jag länkat till nedan, men siffror kan inte mäta smärtan offren känner, kan inte mäta det lidande de kommer ha i flera år efter.

 

I AF idag hittade jag väldigt intressant artikel, en jurist föreslår att alla män ska DNA-testas , detta för att kunna identifiera männen vid våldtäkt och på så sätt förhoppningsvis minska antalet våldtäkter. Tanken är helt enkelt att detta DNA-register skulle verka i avskräckande syfte.

 

När en sådan här saker kommer upp börjar det skrikas om jämlikhet & integritet.

- "Varför bara män?", skriver de och drar gärna till med ngt om orättvisa. 

Orättvisa ...*pfff* vilken rättvisa ges till offren vars förövare går fria eller till de män som får stå ut med misstänksamma blickar när de går bakom en kvinna sent en kväll!

 - De säger också att de känner sig kränkta och pratar om "storebror" Sverige och att vi lika gärna kan sätta upp kameror överallt osv osv osv.

 

Jag frågar nu dig därute, vad tycker du din integritet är värd ?

För själv skulle jag gladeligen lämna både DNA , fingeravtryck och lite därtill om detta kunde medföra att en våldtäktsman skulle tveka. 

Skaffa ett register säger jag och ta och registrera varenda kotte i detta land!

Om ett register får en förövare att tveka , om en kvinna (eller för den delen man, bäst jag säger det så att jag inte får de "rättvisetänkande" att tappa huvudet, ett fåtal offer än ju män) slipper bli utsatt för våldtäkt för att förövaren tvekar så är det värt det.

Det kan vara någon i din familj eller dig själv som du räddar bara genom att registera DNA, är det verkligen inte värt det ?

 

Är din integritet värd mer än ett människoliv ?

 

Sedan kan man ju hoppas att de kanske hade kunnat komma på en annan lösning, självklart finns det alternativ som säkert är bättre (som denna killen t.ex skriver om, gillade hans inlägg), men jag hyllar Måns försök att hitta en lösning och jag måste ändå säga att fördelarna väger tyngre än nackdelarna!  

  

  

 
 
Michelle

Michelle

30 augusti 2010 11:09

Jag har tänkt jättemycket på den där frågan med kamror! Varför är det så många mot att få ökad trygghet i samhället?
Människor som är ute på rackartyg eller värre har i mina ögon ingen integritet, en människa med integritet skulle inte våldta eller begå brott! Och vi som lever laglydigt borde inte känna obehag inför kameror(?)
I min stad kan jag inte gå ut själv med hunden efter sju på kvällen, oavsett veckodag, och har blivit förföljd av män och nu har vi en blottare i stan.
Jag kan inte förstå de som motsätter sig kameror så hårt, kameror på allmän plats och DNA registrering är till för att skydda! Jag hoppas att någonting händer.

http://nordisklycka.blogg.se

 
Michelle

Michelle

30 augusti 2010 11:47

Tack så mycket! Det ska nog lösa sig, men det är fruktansvärt vad jag blir orolig så fort det händer någonting med pälsdjuren ^^
Fin blogg! :)

http://nordisklycka.blogg.se

 
Ingen bild

Tomten

30 augusti 2010 15:53

Varför inte sätta en boja med gps på alla personer också. Så man kan föra en databas över vars de befinner sig hela tiden, om några män råkar befinna sig i närheten av några kvinnor borde det vara standard att skicka dit en polispatrull. Bara för att kolla läget. De som inte har något att dölja borde ju inte ha något som helst emot det!

Vivi

30 augusti 2010 16:12

Typisk svar från en person som inte läst hela mitt inlägg och förstått innebörden i det!
Men visst ...vill du leka den leken så...
jag hade gladeligen slängt på mig en fotboja om det hade gjort skillnad!
Jag blir så trött på människor som dig som ska överdriva. Det kanske inte är den bästa lösningen som föreslås, men en lösning förslås iaf, vi ahr ett problem och vi borde göra ngt åt det !

 
Moo

Moo

30 augusti 2010 17:14

Tillåt mig vara lite skeptisk.
1) Varifrån kommer siffran 2,6 våldtäkter ifrån? Och gäller det i så fall anmälningar av våldtäkter eller bevisligen utförda våldtäkter? Att svenska män skulle vara näst värst i världen på våldtäkter känns minst sagt misstänkt.
2) Om vi nu skall införa ett DNA-register och registrera alla män för att de eventuellt någon gång i sina liv skulle utföra en våldtäkt, borde vi inte då i rimlighetens namn registrera allas (även kvinnors) DNA eftersom de någon gång i sina liv skulle kunna utföra ett mord?
3) Jag har hittills inte sett några belägg för att register skulle få brottslingar att tveka utföra brott, ungefär lika lite som dödsstraff får brottsligheten att minska. Finns det öht några belägg för det?
4) Det finns otaliga exempel på att registering kan börja användas för andra saker än det det var först menat att användas till. I alltför många fall blir det ett repressivt verktyg för vissa makthavare. Vem skall ha tillgång till registret och varför? Vad har vi för garanti att inte det registret skulle råka ut för samma sak som FRA-registret t.ex?

Jag har inget problem alls med att människor som våldtar råkar ut för stränga straff. Det betyder däremot inte att jag är villig att låta staten ha full insyn i mitt privatliv bara för att de anser att jag _potentiellt_ kan bli en brottsling.

http://cow.se

Vivi

30 augusti 2010 21:16

Tack för en intressant kommentar! Alltid kul med en kommentar som ger ngt, diskutera är något som ska vara roligt :)

1) Det finns även ett mörkertal dvs de som aldrig blir anmälda som jag tror än minst lika stort som antalet eventuella falska anmälningar.
2) Det skriver jag också i mitt inlägg, kanske skulle förtydliga det , men jag tycker att alla borde registeras om det skulle bli tal om registrering.
3) Sant, har inte sett några siffror och tror inte endast detta skulle vara avskräckande, strängare straff krävs också, men har vi ett register kan vi lättare få tag på förövare, den tanken gillar jag !
4) Jag har lite svårt att se HUR ett DNA register skulle missbrukas... skulle en person kidnappas av staten pga värdefullt DNA ?

Sedan kan jag hålla ed om att det kanske inte är en optimal lösning, men jag gillar att han iaf tar upp problemet och kommer med ett konkret förslag !

 
Michelle

Michelle

30 augusti 2010 21:15

Ja det är hemskt sannerligen lilla Tomten! Och vad integritetskränkande det är att fängsla människor med! Herregud! Det borde vi sluta upp med, vilka idiotier att förhindra att oskyldiga människor råkar illa ut för att vissa människor har störningar i hjärnan.
hoho.

Nej men DNA register och videokameror på torg etc är den rätta lösningen i dagsläget. Det är tråkigt att vissa människor är för blinda, likgiltiga..ignoranta för att se det..
Min sambo har suttit inne bra många år (lever gott och lagligt idag och har gjort i några år)! Och HAN tycker att DNAregister och filmkameror är en bra idé. HAN skulle vara tryggare i att veta att risken för att jag eller någon annan nära skulle råka illa ut skulle minska drastiskt, och om man ändå skulle det, så finns det bevisning för att straffa den skyldige. Hur många våldtäktsfall skrivs inte av för brist på bevisning idag?
Nej det är det rätta, för någonting borde som skrivet ske!

http://nordisklycka.blogg.se

Vivi

30 augusti 2010 21:18

Bra skriver Michelle, hejja !!

 
ConnyT

ConnyT

30 augusti 2010 21:32

Med risk för att verka dum. Menar du allvar med detta eller är det ett försök att vara ironisk (jag förstår det ärligt talat inte): "jag hade gladeligen slängt på mig en fotboja om det hade gjort skillnad!"

http://connyt.wordpress.com

Vivi

31 augusti 2010 08:23

Jag tyckte att den kommentaren var barnslig så jag svarade på samma barnsliga sätt.
Däremot kan jag ärligt säga att jag hade offrat mycket av min intregritetom det hade kunnat vara till hjälp för att förhindra allvarliga brott mot människor!

 
Ingen bild

Moo

30 augusti 2010 22:28

Hmmm.
1) Så du tror alltså på fullt allvar att Svenska män våldtar kvinnor näst mest i världen? Det kan möjligtvis inte vara så att den svenska sexbrottslagstiftningen har förändrats (som t.ex att det som tidigare klassats som sexuellt ofredande nu klassas som våldtäkt och att våld som sådant inte behöver finnas med i bilden)?
2) Det är möjligt. Jag uppfattade bara raljerandet mot de som skriker om "jämlikhet och integritet", som om dessa två skulle vara dåliga egenskaper. Jag hoppas att det inte är vad du tycker?
3) Vad hade du tänkt dig för straff som skulle vara strängare än dödsstraff, och samtidigt avskräckande? Min poäng var att det inte finns några belägg för att det skulle vara avskräckande.
4) Bara för att du inte kan komma på något sätt betyder inte att någon annan inte kan det. Vet du hur mycket information om dig ditt DNA avslöjar egentligen? Jag har dessutom svårt att tänka mig att detta inte skulle samköras med andra register, och i så fall kommer någon att kunna sitta och bläddra igenom det mesta om dig.

Min poäng här är att man med ett sådant register indirekt pekar ut alla i landet som potentiella brottslingar. Om man kan genomföra detta, vad är det då som säger att man inte kan registrera mera om varje individ? Var slutar det i så fall? När vi inte längre har något privatliv kvar?
Alla har ett privat liv. Del av att vara människa är att just _få_ ha ett privat liv. Detta är till och med en mänsklig rättighet.
Ta inte den rättigheten ifrån oss.

Vivi

31 augusti 2010 10:42

1) Har skrivit ett nytt inlägg där jag försöker vara lite tydligare :)

2)Mycket viktigt med jämlikhet & jo då även integritet, men jag tycket att många helt enkelt missbrukar dessa ord i sådana här diskussioner.

3 & 4) Jag tror uppriktigt att ett register skulle fungera i avskräckande syfte! Hänger inte riktigt med på dödsstraff grejjen... jag tycker naturligtvis det krävs mer än bara ett register och visst är ett register inte den bästa lösningen, men det är EN lösning.

 
Ingen bild

Jonna

30 augusti 2010 23:11

Varför glömde du nämna kvinnor som våldtar.Eller det handlar bara om mängde för din del !? ... http://pellesreality.blogspot.com/2010/07/she-stole-my-voice-sex-crime-2007.html

Vivi

31 augusti 2010 08:26

Du har inte läst mitt inlägg ordentligt, läs mer än ett par meningar innan "fräser till".
Jag nämner män och dessutom skriver jag att jag tycker att ALLA i så fall borde registreras och inte bara män.

 
Sussi

Sussi

31 augusti 2010 08:55

Å herregud.. Är det så många i Sverige varje dag! Jag tycker kameror är ett bra sätt att få fast dom. Precis som dom gjorde när folk klev av från färjan här sist. Förstår inte att folk blir upprörda av att bli filmade..
Det är ju mer upprörande när polisen inte gör någonting.
Det är ju bättre att få dit brottslingarna så fler slipper råka ut för dom.

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La mor

31 augusti 2010 10:04

Härligt när ett ämne väcker så mycket känslor och så många vill diskutera kring detsamma.

Moo har en synpunkt när han/hon påpekar att den svenska sexbrottslagstiftningen ändrats och att så många fler sexbrott rubriceras som våldtäkt. Detta är säkert en av anledningarna till att Sverige kommer på en föga hedrande andraplats. Vi kan kanske jämföra med Kongo-Kinshasa där våldtäkt ingår som ett led i rebellernas krigföring och där media endast får vetskap om antalet våldtäkter när rebellerna genomför en raid med massvåldtäkt, vilket de gjorde för en vecka sedan.
Jag tycker Sverige är ett föregångsland vad gäller lagstiftningen: ingen man eller kvinna ska ha rätt att kladda på någon annan person och komma undan med det. När det gäller att betrakta tafsande som våldtäkt, är det vanligt att den tafsande är en något äldre man och offret är en yngre kvinna/man/pojke/flicka. Om Du som liten flicka/pojke eller ung kvinna/man blivit utsatt för kladdande eller grovt tafsande, så vet Du att man oftast inte ens vågar berätta för sina föräldrar vad som hänt och spåren av övergrepp, även icke fullbordade våldtäkter, försvinner aldrig. Mörkertalet i dessa fall torde vara oändligt.
När det gäller våldtäkt i Sverige finns det forskning som visar att cirka 20 % begås av kvinnor. Av dessa kvinnor är det cirka 10 % som begår övergrepp tillsammans med män, av de resterande 10 procenten är det cirka 8 % av kvinnorna som förgriper sig på sina egna barn.
När det gäller våldtäkt i allmänhet vet vi också att största delen av våldtäkterna inte är främlingar som lurar i en mörk park, utan oftast någon offret känner.
Så till den springande frågan: Ska alla män DNA-testas? Om jag skulle svara ja på den frågan så skulle jag också vilja säga att DNA-testningen även skulle omfatta alla kvinnor. Jag kan i princip inte se att min intrigitet skulle störas över att mitt DNA finns i ett register, speciellt om det kan hjälpa till att finna förövare. Kan ett sådant register missbrukas? Självklart - om hundra år kanske vi lever i en global värld där alla har DNA-testats i syfte att eliminera alla foster som bär på sjukdomsanlag, anlag för kriminalitet eller kanske helt enkelt inte har gener som ger ett fördelaktigt utseende....
Vad vet jag? Frågan är kontroversiell och kräver eftertanke......
Till syvene och sidst: Män och/eller kvinnor som våldtar - vilka värderingar har de med sig hemmifrån? Hur ser deras uppväxt ut? Hur skapar vi relationer till våra barn så att de vågar komma till oss och berätta om de blivit utsatta för någon form av övergrepp?

Tack för mig

La mor

Vivi

31 augusti 2010 10:31

Puss på din mammi !! Du är så klok !

 
Margita

Margita

31 augusti 2010 12:45

jag har inte gjort något inlägg här förrän nu....håller mycket med "la mor". Frågan ÄR kontorversiell och KRÄVER eftertanke. Ingen lätt fråga alls att ta ställning till. Jag tänker också på hur register kan användas...vi måste värna om vår demokrati och däri ligger rätten till ett privatliv. Detta säger jag fast jag själv blivit våldtagen, inte en, utan flera gånger. Numer klarar jag säga det utan att känna skuld (tror jag...)Detta är ett ämne som är väldigt känsligt, det är helt klart, och det behöver diskuteras. Du är modig, Vivi, som tar upp sånt här till diskussion! :)

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Pezster

Pezster

31 augusti 2010 16:43

Att registrera en befolkning på den nivån är inte och kommer aldrig att vara aktuellt. Den som fritt och glatt vare sig går med på det eller förespråkar det, borde sätta sig ned och läsa lite historia så man inser VARFÖR det är en väldigt, väldigt, VÄLDIGT dålig idé.

Så här sa en klok man för en jävla massa år sedan:
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.” - Benjamin Franklin.

http://whatsupsthlm.se/pezster

Vivi

1 september 2010 16:29

Något att tänka på definitivt, men ska man inte också lära sig från historien .. och då menar jag att man borde lära sig att ta hand om ett register på rätt sätt.
Däremot tycker jag mycket du skriver är väldigt vettigt och min åsiktsvåg är mycket jämnare nu än innan, jag står dock fortfarande för att jag tror fördelarna överväger!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Skapa flashcards