MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 20 september 2010

Vit chokladcheesecake med blåbär

Av Vivi - 20 september 2010 11:30

Väldigt mumsig cheesecake som är lätt att göra, inte för söt och mycket mäktig, ta inte för stor bit, ta hellre två små !   

Jag har även tagit mig själv friheten att "fixa" orginalreceptet lite, som alltid.

Har framförallt ökat på både botten och fyllning. Kan vara bra att veta att denna cheesecake fungerar utmärkt att frysa.


 

Vit chokladcheesecake med blåbär

 

  

 

Till ca 10 personer

 

250 gr Digistive kex

100 gr Smör

150 gr vit choklad

400-500gr färskost (gärna philadephia orginal)

250gr vaniljkesella

1 dl socker

3st ägg

 

Topping:

4 dl creme fraiche (orginal ej lätt)

1st vaniljstång

1-2 msk socker

ca 2 dl Blåbär (naturligtvis kan man välja andra bär om man vill)

 

1) Ställ ugnen på 175 grader.

Smula digistivekexen och häll över det smälta smöret. Rör till till"smet" och tryck sedan ut i botten i en form som är ca cm i diameter med löstagbar kant.

2) Grädda botten i ca 10 min. Ta sedan ut botten och sänk värmen till 150 grader.

3) Smält chokladen i micro eller vattenbad.

Vispa ihop ost, kesella & socker rör sedan ned chokladen och äggen.

4) Häll smeten över botten och grädda i ca. 30 min.

5) Gör toppingen genom ha i vaniljkornen från stången i creme fraichen och vispa det tills det blir fast!

6) När cheesecaken är färdig gräddad ska den svalna, när den är kall/sval kan du bre på toppingen, låt stå i kyl någon timma och häll på blåbär precis innan servering.

 

Ingen vidare smickrande bild på mig själv,

men så här ser jag ut när jag leker duktig hemmafru   

  

 

 

 

 

 
 
Margita

Margita

20 september 2010 22:08

men jisses - det vattnade sig i munnen när jag läste receptet och såg bilden. Det här måste jag också göra nån gång!! Tack för receptet!

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Zandra

Zandra

20 september 2010 23:23

Wow vad smarrig den ser ut! Måste prövas! Och min första tanke om bilden på dig var "Gud vad söt hon var på den bilden" Inte för att det var någon chock att du gör dig bra på bild ;) Det var inte så jag menade, men jag håller inte med om att den bilden inte var smickrande! :)

http://drak.bloggagratis.se

 
Sussi

Sussi

21 september 2010 08:50

Mmm så gott det lät och såg ut. Jag älskar enkla recept och det här var ett sånt. Tack Tack.. Det tar jag med mig :)

Det känns som om en sten lättat från mitt bröst. Nu behöver jag inte ha dåligt samvete längre för jag ätit så mycket socker och sånt. Man vill ju inte vara oartig ;)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards