MissVivis synvinklar

Alla inlägg under december 2010

Av Vivi - 31 december 2010 14:00

 

Vill bara önska alla härliga människor därute

ett riktigt ...

 

GOTT NYTT ÅR !!!

 

Hoppas 2011 kommer bli ett spännande,

roligt & fantastiskt år för er !

  

Av Vivi - 31 december 2010 10:00

Jag skrev ett sådant här inlägg 2009 (läs det inlägget här

och tänkte att det kunde bli en tradition av det.

Att lära sig av livet är bland det viktigaste vi kan göra !

 

Detta lärde jag mig under 2010:

 

- Livet kan vara bräckligt, ta din tid med de du älskar

- Döden behöver inte vara skrämmande utan tas ibland emot med tacksamhet

- Kärlek övervinner det mesta

- Hur stark och omtänksam min make är

- Att din inställning till livet är det som påverkar det mest

- Att man behöver mycket tid & pengar när man planerar bröllop

- Att allt som innehåller ordet "bröllop" är dyrt

- Att rosévin och jag bör gå skilda vägar...

- Att Tequila varierar väldigt mycket i smak

- Att jag har tur i kärlek & vänskap

- Att jag kan bara jag bestämmer mig

- Att du inte åstakommer särskilt mycket på att oroa dig över saker du ej kan påverka

 

Vad har ni lärt er under 2010 ?

 

Tillslut ... "lite" foton som sammanfattar 2010

 

      

                   

               

                   

                                               

 

Av Vivi - 30 december 2010 15:45

Tidningen Chic hade en helt underbar tävling där man kan vinna ett par Manolo skor   

Jag kunde inte motstå att skicka in ett bidrag, tänk om jag hade haft sådan tur !

Jag letar nämligen efter ngt speciellt att ha på mig när jag fyller *trumvirvel*

 30år i februari, ett par Manolo skor hade ju varit perfekt!

 

Om jag minns rätt var detta min motivering:

 

Jag fyller 30, då blir det fest

Rosa Manolo önskar jag mest

Chic snälla hjälp mig, söta rara

jag vill snyggast på festen vara

 

Jag kollar även runt på lite klänningar, nog har jag egentligen klänningar som skulle passa, men det hade varit kul att unna sig ngt speciellt.

Hittade denna sidan som verkar leverera även till Sverige och man fick riktigt fina klänningar runt 500-lappen!

*drömma*

 

Click to enlarge HE09277PPClick to enlarge HE09060BLClick to enlarge HE09085PPClick to enlarge HE09243GR

 

 

Av Vivi - 30 december 2010 11:35

Detta året precis som året innan det.... och året innan det.... och året innan det, men inte året innan det   , så firar vi med E & M. Det har blivit lite av en tradion och en mycket bra sådan !

 

Bilder från förra året !

              

 

Detta året så har det dock skett två små ändringar...

1) Jag & M inte behöver bry oss det minsta om planeringen!

Grabbarna har nämligen sagt att de kommer laga mat, köpa dricka, diska...

ja sköta hela middagsbestyret helt enkelt!

Killarna fick förstås veta att hämtpizza inte räknas som finmiddag och efter att ha lovat oss att middagen inte kommer ur kartong, så kommer jag & M lugnt kunna luta oss tillbaka och bara ta det lugnt.

2) Vi kommer faktiskt inte fira hos oss utan hos E & M, detta för att det blir lite enklare då de har sin lilla busBruce. Hade de tagit med honom till oss hade katterna fått stängas in i vårt sovrum & sedan hade Bruce fått stängas in i gästrummet när det var dags att sova.

Blir lite lättare att helt enkelt vara hos dom i år !

 

Jag ser verkligen fram emot att äta gott, dricka gott, skratta mycket

och spela spel hela nyårsafton !

Hoppas ni har en härlig nyårsafton framför er !!!

 

 

Av Vivi - 30 december 2010 10:00



Två av de saker jag tycker är roligast när jag är på semester är ju att äta & att shoppa    Tänkte att jag skulle ge er lite av mina små tugg, drink och shoppingtips i Playa del Carmen !

 

Inne i Playa del Carmen är det rätt lätt att hitta då alla gator är byggda i rutsystem, de ligger alltså parallellt med varanda. Dessutom är det mesta centrerat, det ni ser på kartan är där de flesta butiker & restauranger ligger.

Den största gatan heter 5:e avenyn och ligger parallellt med havet nedanför 10:de avenyn (se karta ).

 


Visa större karta 


Att äta:

 

Jag har hört att man nästan alltid får problem med magen när man är i Mexico, men varken jag eller min man hade några problem. Visst bodde vi all inclusive på ett bra hotell, men vi åt faktiskt inte bara på hotellet.

Vattnet får du absolut inte dricka, det gör inte mexicanarna själva för det är otroligt mycket klor i det. De flesta restauranger använder det inte ens till isen. Vi hade is i våra drycker & år glass utan att bli dåliga.

Mexikansk mat är otroligt gott & inte så stark som man tror, det är såserna som är starka och om är du osäker fråga kyparen. En middag kan kosta allt från 50kr och uppåt, du får en riktigt bra middag med drinkar & tilltugg för ca. 400kr för två personer!

 

Karens på 5.e avenyn var ett favorit ställe, här äter jag hummer!  

  

 

 Hotellfrukosten *mums* massa färsk frukt och pancakes ! *kärlek* 



En otroligt god limesoppa, pröva om ni får chansen!

Sedan har ni de typiska mexikanska tillbehören : Salsa & Corona !

 

Det finns många ställen som säljer drycker med frukt och krossad is,

otroligt gott i värmen!          


Ni kan inte åka till Mexico utan att besöka Carlos & Charlies, kanske är priserna liite dyrare än på andra ställen, men oj vilket ställe.

Kyparna är roliga & busiga, drinkarna stora & maten är hur god som helst!

Man börjar fnissa redan när man läser menyn & skyltarna i restaurangen och ett exempel på kyparnas busiga upptåg var när de fick reda på att vi var "Honeymooners" då kom alla kyparna uttågandes till bröllopsmarschen och "tvingade" i mig & min make varsin stärkande shots!

På Carlos & Charlies är det fest dygnet runt !   



Dessa Fajitas på Carlos & Charlie är de godaste jag någonsin ätit!!

 


Lagom storlek för en frozen Margarita !   

  


 Menyn är ju enkel att förstå ...  kött: Moo-Moo fågel: Pio-Pio


...och lite Turist tips är ju alltid bra att få i menyn !    

 

Att shoppa:


 

Det finns massor av små stånd & butiker, men de flesta butiker håller sig kring huvudgatan som kallas 5:e avenyn.

Något du hittar mycket av i Mexico är Tequila, keramik och hängmattor.

 

Kermamik är faktiskt inte något jag är så överdrivet förtjust i , men visst finns det otroligt mycket vackert och intressant att titta på, själv blev jag mest förtjust i de maya-inspirerade konstverken.

 

Tequila i Mexico är något helt annat än Tequilan här hemma, vi har kanske 4 sorter som finns att köpa och i Mexico finns det över 400 sorter!!

Och visste ni att precis som Champange måste Tequila komma från ett visst distrikt för att få kallas Tequila ?!

I mexico finns det lagrad Tequila som dricks precis som vi dricker Whiskey här hemma. Jag brukar inte gilla Tequila, men efter att ha provsmakat lite    

så hittade vi en sort som t.o.m jag tyckte var riktigt god.

Åk inte hem från Mexico utan att verkligen ha testat tequilan!

 

Hängmattorna kan jag verkligen rekommendera, de är mycket billigare än i Sverige, kostade mellan 200-500kr beroende på storlek, ett tips är :

ju mindre maskor dessto bättre kvalité , finmaskigt är det som gäller!

 

Mycket masker, träfigurer & skålar, vi köpte med oss en rund platta med

maya kalendern på, ni ser den hänga överst mitt i fotot!

 

Färgglada & sköna, men det fanns i vanlig bomull också !


Sedan finns det ju kläder, sjalar, smycken (billigt silver, men kanske inte världens bästa kvalité), roliga souvernirer osv. för bra priser.

På 5:e avenyn finns mycket märkesbutiker som säljer solglasögon, klockor m.m och de är lite billigare än i sverige, men inte mycket.

Jag har tyvärr inte bild på alla mina inköp, men jag köpte bland annat :

Två klänningar, en sjal, en solhatt, en varm tröja till hemresan & massa små souveriner som små t-shirtar, små flaskor med sand osv.


Så här cool kan man t.ex bli om man köper "solhattar" i Mexico

  


Jag i shoppingtagen på 5:e avenyn

 


5:e avenyn, bild tagen från ovanvåningen på Carlos & Charlies 

  


En typisk vägg i en typisk souvenir butik!


Hi hi hi ...  

  

Av Vivi - 30 december 2010 09:45

 

Man kan ju inte låta bli ....

Snygga ljushållare finns att tävla om hos Johanna !

Måste verkligen in och kolla på den sidan, riktigt snygga var de !

 

 

"Jag tävlar hos LifeofJohanna och en valfri glowessence ljuslykta från inneonline.se

Lys upp tävlingen med din närvaro du med!"



Av Vivi - 30 december 2010 08:00

Dagens sanning:

Tänk vad tiden går fort... för ett år sedan hade vi varit på Lögnäs för första gången och kollat på bröllopslokal...


Dagens artikel:

Aftonbladet hade en artikelt om hur man blir av med sitt sötsug, kan ju vara bra att läsa nu efter julhelgerna.   

 

Dagens tips:

Istället för raketer som är dåligt för både hundar & miljön varför inte köpa rislyktor?

Det brukar finnas på de flesta ställen som säljer raketer.

Här kan du köpa 10 st för 249 kr   (bild från prylfabriken.se)

 

Dagens sanning:

Jag vet ...sexistiskt, men så rolig ! !

epic win photos - Spandex Duality
see more Hacked IRL - Truth in Sarcasm

 

Dagens stripp:

Hahhaha... så bra !!

  

Av Vivi - 29 december 2010 14:45

Lagom inför nyår tänkte jag tipsa er om lite

skönhetsprodukter som jag tycker är bra!

Det är helt okej att vara lite ytlig

bara man inte går till överdrift  

 

 

Skäm bort dina  händer:

I julklapp fick jag ett litet kit från Oliva med handcreme & nagelbandolja, väldigt välbehövligt nu när det är så kallt och torrt ute.

Olivas handcreme är en stor favorit, den är dryg & effektiv!

Nagelbandsoljan visade sig också vara riktigt bra!

                                     

OEhand_cream

 

 

 

Ocuticle

 

 

 

Mjuka & snygga läppar:

Detta läppglans från oriflame är fortfarande favorit, det smakar gott, har fin färg och gör läpparna lena !

Oriflame Beauty Gloss Booster

Jag har även provat en ny spännande produkt nämligen Lip Venom från DuWop, ett glans som ska ge lite naturligt plut på läpparna.

För 175kr hade jag väl väntat mig ett lite bättre resultat, men det är helt okej.  

Klicka för att visa stor bild

 

Ett bra & lite billigare alternativ är annars Isadoras Pump n plump för ca 149kr.

 

Det lilla extra i blicken:

Min absolut favorit ögonskugga kommer från Clinique, jag har en likande variant som bilden nedan, men tror det är färgen "Like Mink" jag har.

Jag tycker faktiskt den sitter riktigt bra och håller länge,den är värd sina 235 kr.

Klicka för att visa stor bild

 

Bästa mascaran är helt klart Max factors False lash effect.

Jag har prövat många olika mascaror, men denna är fantastisk!!

175kr kostar den, men ICA brukar ibland ha specialerbjudande på den.

Klicka för att visa stor bild

 

 Hoppas ni hittade ngt som var användbart!

Ett sista tips...

Om ni inte har ngt att ha på er på nyår,

ta ngt diskret som en svart topp med jeans eller enfärgad klänning och satsa på accessoarerna, det är detaljerna som gör det !

 

  

  

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards