MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 5 september 2011

Operationen ryker om du röker...

Av Vivi - 5 september 2011 12:00

Ja vet, visst är jag fyndig, om ni läser nedan så ser ni precis hur otroligt fyndig jag är med min rubrik.

  

Jag läste nyss en artikel i AB om en kvinna som nekas operation för att hon röker, diskriminering säger hon, PYTTSAN säger jag!


Enligt artikeln handlar det faktiskt inte om att sjukhuset tvingar henne att sluta röka för alltid, men ett par veckor innan och efter operationen får hon inte röka, detta för att det ökar riskerna för blödningar.


Jag inser hur svårt detta måste vara för henne och jag inser att riskerna för en blödning som leder till dödsfall kanske inte är jättestor, men ärligt talat....

Jag kan faktiskt känna att om man (man=staten=skattebetalare=jag) lägger ned en massa pengar på en operation så förväntar jag mig ett visst ansvarstagande från patienten. Det enda jag kan hålla med kvinnan i artikeln om är att hon borde fått förslag & hjälp med hur hon skulle sluta röka.


Det är klart att alla människor har rätt till vård och hjälp, men även en drogberoende person tvingas vara ren en viss period om det inte är något akut.


Vad tycker ni ? Gör sjukhuset fel ?

 





 
 
Anna

Anna

5 september 2011 12:34

Läste oxå artikeln..tycker det är skitlöjligt att påstå att det skulle va nån form av diskrimenering!!!
Alla som ska opereras får ju vissa förhållningsregler inför operationen, att man ska vara fastande osv..men det är ju för patientens säkerhet!!
Suck... får bli min kommentar!

http://anna- den enda bloggbrottningen

 
Jessica

Jessica

5 september 2011 13:19

Håller med Anna, vet en tjej som skulle förstora brösten hon fick samma sak, sluta röka och ta det lite lugnt med spriten innan och efter, det gjorde hon med... herre jösses det handlar ju om hennes hälsa... ät nått i stället då ^^

http://www.bonusfamily.blogg.se

 
Linda-Mamma till Afred

Linda-Mamma till Afred

5 september 2011 16:30

NEJ DE GÖR HELT RÄTT, FÖR OM HON SKULLE FÅ KOMPLIKATIONER/DÖ så är det sjukhuset som får stå till svars för att deras patient rökte och de visste om det,vilket medför en risk för patienten så de gör helt rätt i att neka!
Åh jag vet den perfekta presenten! PÅresntkort på lifestone.com kolla min mammablogg!Vi fick det i doppresent o den var helt klart den bästa presenten!Avtrycken är skickade idag,nu väntar vi med spänning!

http://hummingbird.blogg.se

 
Johanna

Johanna

5 september 2011 17:51

Tack för tipset, den bloggen har jag aldrig besökt innan, så det skall bli kul :)

haha, förstår du blev paff om du väntat dig något annat haha....:P

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
Johanna

Johanna

5 september 2011 20:14

Tycker absolut inte att sjukhuset gör fel.... De har rät och kräva saker innan och efter en operation.... utan tvekan!

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
Maddo

Maddo

5 september 2011 21:27

Helt sjukt. Det handlar om att hon sökt hjälp för hennes fysiska hälsa och att sluta röka är en rent psykisk prestation. Visst läker man sämre men det är också bevisat att rökare är de som är uppe på fötterna först efter operation eftersom de har viljan att komma ut och... just det! Röka. Man får väga för och nackdelar... Hade det handlat om lungsjukdom hade jag förstått men...neej. Jag är icke-rökare och avskyr rökning men samtidigt tycker jag att det är rentutsagt elakt att tvinga någon att sluta. Men det är min åsikt..

http://blogg.dreammaddo.se

 
Fnulan

Fnulan

5 september 2011 23:19

HELT RÄTT!!! Ska mina skattepengar gå till en människa som bara ska få saker utan att ge själv, i he*vete heller....
Mvh
Bitterfittan

http://www.fnulan.se

 
Jenny

Jenny

7 september 2011 12:54

Håller med absolut!

http://jennyelin.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards