MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 16 februari 2012

Vivis chokladnöttårta med nougatmousse

Av Vivi - 16 februari 2012 14:00

Här kommer receptet på helgens tårta som blev (om jag & min familj får säga det själv)  väääldigt mumsig!

Kommer absolut göra den igen, den blev en favorit.

Jag utgick från detta receptet hos fina & duktiga Eleonore, men det blev väldigt många ändringar,

därav tänker jag ta detta recept i anspråk som mitt eget. Detta innebär att om ni vill låna det

och ev. lägga ut på er blogg så får ni faktiskt berätta vart ifrån ni fått det och tårtan heter just

Vivis Chokladnöttårta med nougatmousse.


Vivis chokladnöttårta med nougatmousse


Botten:

3 ägg

3 dl socker

1½ tsk vanilj

4 dl glutenfrittmjöl (eller 3 dl vanligt mjöl)

1½ tsk bakpulver

160 gr smör

150gr mörk choklad

ca 50gr malda hasselnötter

ca 50gr hela hasselnötter


Vispa ägg och socker poröst, hacka chokladen & smält smöret, häll ned chokladen i det varma smöret och låt den smälta helt. Ta sedan och häll ned chokladen & smöret i äggblandningen.

Blanda mjöl, bakpulver, malda nötter & sikta ned i smeten lite i taget, blanda.

Häll ned smeten i en form och peta ned de hela hasselnötterna, ställ in i ugn på 230grader i ca 7-10 min.

Ta sedan ut kakan, låt den svalna och sätt in den i frysen i minst tre timmar.

Eftersom kakan ska vara i frysen går det bra att göra den någon dag i förväg. 

Ta ut kakan en timma innan serviering så den tinar.
 

Nougatmousse:

3dl Grädde

100gr mörk choklad

150gr nougat
 

Ta och finhacka choklad och nougat, värm grädden strax under kokpunken, men den ska inte koka!
Häll sedan grädden över chokladen & nougaten (i en bunke som tål värme) och vispa lite lätt med elvisp, bara så att allt smälter och blandas ihop. Ställ in i kyl minst fyra timmar.
 Vid servering tas gräddblandningen ut och vispas fluffig och breds ut på chokladnöttårtan!

Man skulle även kunna ha i krossad daim i gräddblandningen och färska hallon antingen som dekoration eller mellan kakan & grädden.
 

 

 
 
Johanna

Johanna

16 februari 2012 15:06

haha de gröna är ju bra pulkabackar. de kan man knappt åka skidor i utan stanna haha...så blåa är lagom :)

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
Sofia

Sofia

16 februari 2012 15:14

Ser ju skit god ut, ganska söt eller?

Ps. Kolla in tävlingen på http://kajsamode.bloggplatsen.se ;)

http://dixxonsblogg.bloggplatsen.se

 
chris

chris

16 februari 2012 19:09

den såg helt fantastiskt god ut!

http://chriisss.blogg.se

 
JoHaNNa

JoHaNNa

16 februari 2012 22:38

oooooh va god den såg ut :)

precis, det är det lilla som gör det speciellt :) och som du skrev romantik behöver inte kosta en massa pengar :)

ohh va mysigt att åka till stholm. det hade jag oxo heldre gjort än firat alla hjärtans dag ;)

http://johannaspratstund.blogg.se

 
susanne

susanne

16 februari 2012 23:01

Den ser läcker ut. Och vad bra att den är gluten fri. Skall info mera när jag provat på den...Är ett stort kakmonster, haha,
/ Kram Suss

http://sussifartenigen.blogg.se

 
Rinki

Rinki

16 februari 2012 23:55

Åh, den ser ju helt gudomlig ut! Hur kommer det sig att det blev en tårta? :)

Sv: Ja, jag älskar det engelska språket. Jag har egentligen inget problem med engelskan så, jag och min bästa kompis på gymnasiet talade engelska med varandra i princip varje dag. Det är just det här med ny kurs, ny lärare och nya seminariefolk...ja, det är nytt helt enkelt :). Men det kommer nog att gå bra, är ju mest att vänja sig antar jag.

Tack för dina peppningar! <3 det betyder mycket.

Ajdå, tråkigt att du är sjuk. Oj, vad är det som har hänt med din lillasyster? Krya på dig!

Kram

http://rhulth.wordpress.com

 
Jenny

Jenny

17 februari 2012 06:56

Muuuums! Låter skitgott, och ser jättegott ut! :D

http://jennyelin.bloggplatsen.se

 
Linda-Mamma till Alfred

Linda-Mamma till Alfred

17 februari 2012 08:32

Mumsigt!Åh stackare läste att du är sjuk, hoppas du kommer iväg till Stockholm i alla fall!Ja dom ja, har allt spanat på dem, men funderar på ngn snygg belysning nu faktiskt måste höra med fästman om han kan dra lite el först finns nämligen inget uttag där=(Blir det för krångligt så får vi ta plan B...=)Blir nog bra tillslut!

http://hummingbird.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Skapa flashcards