MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 29 februari 2012

Hur är klockan ?

Av Vivi - 29 februari 2012 13:00

En klocka är ju ett praktisk smycke!

Jag älskar verkligen klockor och jag har som mest haft 14st,

man blir ju lite påverkade när man jobbar i en klockbutik & får bra rabatt..

Jag har skrivit om klockor och vård av klockor tidigare,

men här kommer lite fler tips och ideér!

 

Min favorit , en Fossil, ligger längst fram,

har haft den på mig nästan varje dag i över fem år !

 

 

 

Hur vattentät är min klocka?

Hur vattentät en klocka är ser du på hur många meter eller ATM den tål. Meter är egentligen en dålig benämning eftersom det inte handlar om hur många meter under vattenytan du kan ha den (som många tror). ATM (atmosfärsiskt tryck) är bättre.


3 ATM / 30 m - Denna benämning är det minsta du kan ha på en klockam det tål lite regn, vattenstänk m.m men inte bad eller dusch.

 5 ATM / 50m - Detta innebär att din klocka tål vattenstänk och även om du skulle råka hoppa in i duschen med den. Den tål dock inte att duschas eller badas med regelbundet.
10ATM/100m - Du kan simma, duscha och bada med klockan, den är helt vattentät, djupdykningar med tub då behöver du däremot en 200m/20atm med skruvad krona!

Tänk också på att om klockan har några år på nacken så kan packningarna som skyddar den ha torkat, då är det inte ens säkert att en klocka som tål 10ATM är helt tät. Detta kan dock testas hos urmakare när du t.ex byter batteri.

GLAS & LÄNK/BAND

Det bästa glas du kan ha i en klocka är safirglas, det är helt repfritt.
Det näst bästa är mineralglas och de har de flesta klockor idag, det är reptåligt men int helt repfritt.
Plastglas som finns på t.ex Swatch är naturligtvis inte lika hårt och är lätt att repa, men det går faktiskt att puta upp lite grann hos urmakare.

Länkar och band finns det en massa olika av, det vanligaste är stål och läderband. Många modeller kan du faktiskt byta band/länk på, det gäller bara att kolla hur fästena ser ut. Raka fästen innebär ofta att du kan ha både länk & band. Fråga försäljaren om du är osäker.
Har man allegier rekommendrar jag en titanklocka, de är otroligt lätta och passar de flesta allergiker.
Däremot ska man veta att de flesta som har t.ex nickelallergi kan ha märkesur idag då EU har väldigt höga krav på nickelhalten i stål.

Hur rengör jag en klocka?

En metallänk som börjat bli lite grådaskig och smutsig (kolla mellan länkbitarna får du se) kan du göra rent med hjälp av en tandborste!

Ta ett glasvatten med diskmedel i och använd tandbosten för att putsa och komma åt mellan länkarna. Är det riktigt smutsig kan man lägga boetten (själva uret) på en bred kniv över glaset så att länken är nedsänk i en blandning av diskmedel och varmt vatten! Akta så inte hela klockan trillar i bara ;)  Detta rekommenderas inte om du har en klocka med strasstenar!

Läderband/plast och tygband kan du putsa lite med en fuktig trasa.


Vad det gäller annat på klockorna, låt ett proffs sköta det!

Bara att byta ett batteri själv kan leda till en katastrof!

Jag har sett folk ta sönder fina dyra klockor för att de "bara skulle" ....


Vad det sedan gäller märken... smaken är ju olika,

men det kan vara bra att veta att en dyr klocka är inte samma sak som en bra klocka.

Ofta är det designen du betalar för när du handlar en Dolce Gabbana eller Breitling.

Vill du ha mycket kvalité för pengarna är det bättre att satsa på traditionella märken som

Certina, Tissot eller Omega, men naturligtvis kan man hitta bra klockor även bland lite "billigare" märkes ur,

själv är jag speciellt förtjust i Fossilsklockor som har bra kvalité & snygga klockor.

 

En favorit från Fossil - bild klockia.se


 


Hoppas ni lärde er något och har ni frågor om klockor gör jag mitt bästa för att svara på dem.

 

   

 
 
Ingen bild

Peter

7 augusti 2013 21:37

Hej!
Jag har jobbat med klockor i stort sätt hela mitt liv och jag vill bara säga att Breitling är ett klockmärke, inget design märke.
tack

Vivi

7 augusti 2013 21:59

Det är klart att det är ett klockmärke, men med tanke på urverken de använder så anser iaf jag att du betalar mer för design/märke än själva klockan...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Skapa flashcards