MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 29 februari 2012

Skottdagen

Av Vivi - 29 februari 2012 09:30

Idag är det skottdagen, så här säger vår bekant Wikipedia om skottdagen:


Extradagen kallas skottdagen och dess datum är den 29 februari. Ordet skott betyder ’något som skjutits in’

Inom EU beslutade man i slutet av 1990-talet att ändra den tidigare placeringen av skottdagen  (den 24:e februari)och i stället låta den 29 februari vara officiell skottdag med början år 2000.

 

Inom europeisk äldre tradition påstås det ha varit tillåtet för kvinnor att fria till ungkarlar under hela skottåret. Det är en tradition som sägs gå att härleda till en legend från 400-talet från Irland om Patrick

och Brigid av Kildare. Det har dock påvisats att det inte går att belägga sedvänjan längre tillbaka än till 1800-talet.[4] Det fanns från medeltiden ända fram till 1800-talet en oskriven lag på de Brittiska öarna som sade att den man som avvisade en friare under ett skottår var tvungen att ge henne en kyss samt ett silkeslinne eller ett par handskar.

 

Enligt gammal tradition får giftassugna kvinnor bara fria på skottdagen.

Och då har damerna trumf på hand.

Den man som tackar nej bör dra sig ur med hjälp av en dyrbar gåva.

 

Så om ni tjejer är sugna på att fria passa på, får ni ett nej ska ni få en dyrbar gåva istället !

  

En lite lagom galen bild precis efter min make friade i N.Y

 

 

 

 

 

 


 
 
Eleonore- Kokboksutmaningen!

Eleonore- Kokboksutmaningen!

29 februari 2012 10:29

Man kanske skulle ta tillfälle i akt och fria i år, nja jag väntar nog ett tag. Har en gubbe som gärna för det när det blir tillfälle :)

Ja visst är det lustigt hur man kan minnas smaken och texturen efter så många år. Kan fortfarande minnas glassen Svalan som fanns när jag var liten både till smak och alla lagen med isglassen och den vita chokladen :D
Ja ja tror också att det är knoppar på träden inom 2 veckor. Igår hade vi visst 11 grader här och då fick skinnjackan minsann åka fram :D
Ja men ta receptet från din hemkunskapsbok om du inte hinner om du vill vara med, det går ju jättebra det med. Det är ju verkligen en bok som faller i glömska annars! :)
Kramar

http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se

 
jennie

jennie

29 februari 2012 10:46

haha kanske ska passa på och gå ner på knä då.. eftersom sabon inte får tummen ur.. ;)

http://boobee.blogg.se

 
Sandra

Sandra

29 februari 2012 11:35

Min kille skulle bli skitsur om jag kom på att fria. Låt oss bara säga såhär att han på riktigt tror att han är prince charming och bor i nån romantisk saga.. jag å andra sidan är inte alls romantisk och var typ rädd för han och hans små idéer i början haha.

Tack :) Vårbilder är alltid det roligaste, då är jag alltid i full fart med kameran. 2012 kommer nog bli hur bra som helst. Känner det på mig. Hoppas ditt år också blir fyllt av massa lycka och bra saker :)

Haha det är faktiskt så. Ser man en gång så är man hoooked. Pinsamt program men jag kan inte låta bli att kolla.

Absolut, man behöver vila upp sig lite mellan varven så att man orkar med :) Hoppas din kommande vecka också blir super!
Kram

http://lilleput.blogg.se

 
fina frun

fina frun

29 februari 2012 11:36

Lite kul vetande :)

http://finafrun.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Skapa flashcards