MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2012

Gästinlägg Linda - Gotland

Av Vivi - 6 oktober 2012 11:15

Blev glad över att härliga Linda ville skriva några rader om hennes älskade Gotland !

Hon har en härlig blogg full av vardagdsbetraktelser, nostalgi och vackra foton !


Jag har aldrig gästbloggat förut och tycker att det här är väldigt spännande J

Vivi ville ha inlägg om vikt eller om en resa. Jag hade kunnat skriva om både och, men skriver nog lättast och bekvämast om en resa.

Jag som skåning borde kanske prata och pusha för mitt landskap som har några riktiga pärlor det också, te.x underbara Österlen men istället blir det ett inlägg om ett landskap som är bland det vackraste jag har upplevt, Gotland och dit jag mer än gärna återkommer om och om igen.

 

PÄRLOR

 

Vi bor i ett otroligt vackert land. Sverige. Här finns så mycket att se och upptäcka. Jag brukar vilja se nya platser men jag har hittat en underbar pärla som är lika vacker om inte vackrare för varje gång jag kommer dit.

Jag pratar om Fårö på Gotland.

Fårö som har en vacker kuststräcka med otroliga raukformationer.

När man har kört av färjan som trafikerar sundet mellan Gotländska fastlandet och Fårö behöver man inte köra alls länge innan man når Gamle Hamn som är ett naturreservat. Som namnet säger har det varit en hamn för länge sedan.

Som på så många andra platser på Gotland finns där ruiner av ett kapell. Men det är inte ruinen som facinerar mig. Nej, det är rauken ute i vattnet. Hunden eller S:t Oles port som den också kallas.


    


Första gången jag var där var en sommarkväll i juli för några år sedan. Det blåste och det karga strandlandskapet upplevde jag nog kargare än vad det egentligen är. Men ack vad vackert det var…och ÄR!

Kör man vidare norrut på Fårö passerar man ett litet fiskeläge, Helgumannens fiskeläge där fiskebodarna står på rad nära vattenkanten.


 


I somras körde vi ungefär samma runda på Fårö som för några år sedan. Jag steg av bilen vid det lilla fiskeläget och gick ner till vattnet som såg kallt och trollskt ut. Det kändes magiskt att gå där. Att bara vara där och titta ut över vattnet. Så tyst och stilla.


 


In i bilen och vidare norrut på den lilla ön och raukfältet Digerhuvud passeras.

Vår slutdestination, innan vi ska tillbaka till färjan som tar oss över Fårösund tillbaka till fastlandet är Langhammar.

Langhammar är ett område med karg natur, som på stora delar av Gotland, vacker natur.


 


Vid Langhammar finns de högsta raukarna belägna på en strand med klappersten. Raukarna är mellan åtta och tio meter höga! Det är torrt och stenigt vilket gör att inte mycket växer här och det i sin tur gör landskapet dramatiskt och väldigt vackert.

 

Att uppleva raukar i solnedgång är bland det vackraste man kan göra. Man behöver liksom inget annat just där och då. Tiden stannar och man bara njuter och insuper stunden   

 

P.S vill man uppleva andra vackra raukformationer/raukfält är bl.a Lergravsporten en upplevelse som man bär med sig länge.


 


 

 
 
ADARAS.se

ADARAS.se

6 oktober 2012 20:54

Gotland är så vackert!! :)

http://adaras.se

 
trollet

trollet

6 oktober 2012 23:54

fint inlägg, Gotland är vackert, men det var länge sen jag var där... Hoppas du har det underbart!=)

http://www.lchftrollet.blogg.se

 
Viktkamp

Viktkamp

7 oktober 2012 00:01

Gotland är underbart, åker gärna tillbaka =)

http://viktkamp.webblogg.se

 
Fru Eriksson

Fru Eriksson

7 oktober 2012 09:24

Oooo...Underbart inlägg & ljuvligt vackra foto som alltid när Linda är i farten/Kram

http://frunsblogg.blogspot.se

 
Glad amatörfotograf

Glad amatörfotograf

7 oktober 2012 14:36

Gotland är vackert, jag har varit där en gång för många år sen och jag kommer att återvända. Linda, dina bilder från Gotland är oerhört vackra, dom har nåt lugn över sej på nåt sätt. Jättefint gästinlägg och Grattis till ditt första Gästinlägg :-)

Kram

http://minafoto.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Skapa flashcards