MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 15 december 2014

Varför MH14 var viktig för mig

Av Vivi - 15 december 2014 19:00

Jag är arbetslös & maken föräldrarledig, ändå skänker vi om & när vi kan till välgörenhet.
Denna månaden skänkte vi faktiskt 200kr till Musikhjälpens kamp mot HIV/AIDS, det var fina Videhexan som virkade en söt rosa kondom och sedan fick jag välja hur mycket vi ville betala för den, alla pengar går till MH14.

För mig kändes årets ämne speciellt viktigt och jag ska berätta varför ....

Dags för ett minne...


Jag var 7 år och vi hade precis flyttat, från en söt villa i ett tättbebott Köpingsvik till en stor vacker gård på norra Öland. Som liten var egentligen inte gården det viktigaste även om den var fantastisk, det var ju hönorna och KATTERNA som följde med gården som var mest spännande.

En annan spännande sak var ju mammas nya jobb. Plötsligt skulle hon inte åka iväg och jobba, hon skulle jobba hemma och till vår gård flyttade två personer som var mammas jobb. Lite svårt att få ihop för en 7åring, men samtidigt brukar man inte fundera så mycket i den åldern heller.


Det var "Nisse" och "Lotta" som flyttade in hos oss. Ett trasigt par från Stockholm, med en lång historia bakom sig som de försökt dränka med droger. Dekom till oss nyligen avvanda från droger och med diagnosen HIV. Detta var alltså 1988, HIV var något de flesta hade hört talas om, men inte visste mycket om förrutom att det var något fruktansvärt och de flesta var väldigt rädda.

Detta var alltså min mammas debut i familjehems-världen och jag har många gånger undrar "hur tusan tänkte SOS". Jag är otroligt stolt över min mamma som tog emot detta trasiga par utan framtidshopp med öppna armar och hon läste på om HIV istället för att låta fördomar styra.

Hon måste varit otroligt rädd, men ändå fick jag vara inne ensam med Nisse & Lotta och leka. De var otroligt förtjusta i barn  och vi hade jättekul tillsammans för de lekte med mig som om de var barn (vilket de i vissa avseenden de var pga en trasig uppväxt).


     


Jag älskade dessa två nya personer i vårt liv och tyvärr gick både två bort i väldigt tragiska omständigheter. Jag tänker dock på alla dem som får denna diagnos idag och vill att de ska kunna få rätt stöd & hjälp från början. Vi har kommit långt, men vi är inte helt framme än och fördomar om HIV lever fortfarande kvar.

DÄRFÖR stödjer jag MH14.


#MH14 #Musikhjälpen #minne #öland #familjehem #barndom #hiv

 
 
natalia

natalia

15 december 2014 20:24

Roligt att du var med i dagens lucka, vinnaren kommer upp imorgon!
Lycka till!

http://nattis98.bloggplatsen.se

 
bexollila

bexollila

15 december 2014 20:56

så fint å skänka även om ni kanske inte har den bästa ekonomin nu!

http://nouw.com/bexollila

 
natalia

natalia

15 december 2014 21:39

Förstår att det är extra viktigt för dig då! Kram <3

http://nattis98.bloggplatsen.se

 
sarah

sarah

15 december 2014 22:13

Otroligt fint av er att skänka pengar och din mor måste ha ett stort hjärta som tog in "Nisse" och "Lotta" :)

http://xn--sjukvrdsfrskring-5nbl14a.nu

Vivi

16 december 2014 14:17

Tack, hon har det största hjärtat :)

 
Annie

Annie

16 december 2014 08:47

Sv: Tack så mycket ;) Visst var den bra! :)

Åh vilken berättelse, starkt och otroligt fint gjort av din mamma!
Håller verkligen med dig, så bra skrivet av dig :)
Hiv är nåt som kan drabba vem som helst.

Kram!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Julia

Julia

16 december 2014 10:15

Vad bra gjort det var av din mamma :)

Sv; Tack :)

http://jylli.bloggplatsen.se

 
Hanna

Hanna

16 december 2014 11:32

Oj, vilken häftig grej av din mamma att göra och kul för dig att få uppleva, även om slutet blev tragiskt :(

Kramar

http://pussythoughts.wordpress.com

 
jesper

jesper

16 december 2014 16:29

Jag försökte vinna den auktionen där man skulle få videoblogga med Clara henry. Men blev bara att jag önskade en låt och skänkte 50kr. Tittade på programmet dygnet runt nästan.

http://bodypalace.se

 
Jenny

Jenny

17 december 2014 16:49

Åh vad fint gjort av din mamma!!

http://jennyelin.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Skapa flashcards