MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 17 december 2014

Pepparkakssalami- enkel kaka till jul

Av Vivi - 17 december 2014 19:24

Tänkte att jag skulle dela med mig med två nya kakrecept som jag hittat i tidningen Baka och som är väldigt juliga. Först ut är pepparkakssalami, senare i veckan kommer kanelstjärnor !

Det bästa med denna första kaka är att den går snabbt att göra & görs ngn dag innan, sedan kan du ha den i kylen/frysen och ta fram en bit när du är sugen och framförallt .... den är RACKARNS god !!


Pepparkakssalami

250gr pepparkakor

100gr hasselnötter

30gr pistachenötter (ca 50-60gr om du väger med skal)

100gr torkade tranbär

200gr smör

150gr råsocker (tror detta även kallas rörsocker, det var iaf vad jag använde)

3 msk vatten

1st ägg

100gr choklad


Hacka nötter, tranbär och choklad, krossa pepparkakorna.

Smält smöret och tillsätt råsockret/rörsockret + vattnet, koka upp och rör tills sockret har smält, vispa sedan ned ägget i denna blandning och vispa/rör i ca 5 min.  tills det tjocknar. Häll då ned chokladen och låt den smälta. Låt denna kräm nu svalna till rumstemperatur.

När den svalnat häll i nötter, tranbär och pepparkakor, rör om allt till en smet/deg.

Ta sedan två plastfolie bitar och bred ut massan i mitten på dessa, häften på varje bit.

Sedan rullar du ihop bitarna till "korvar", snurra ytterbitarnaså du får en riktig korvliknande ..."sak".

Låt stå i kylen minst ett dygn, sedan kan du antingen skärna skivor av hela och ha i frysen eller så låter du den vara i kylen och skär när du ska servera.

Enjoy !!

Salamin är den längst ned i bild, den andra kakan kommer recept på senare i veckan.

 


Kom ihåg att rösta här om du inte redan gjort det idag.

Man kan rösta en gång om dagen och vinner jag blir det tävling!


#tävling #kaka #julkaka #jul #recept #pepparkaka #pepparkakssalami

 
 
CASSANDRA

CASSANDRA

17 december 2014 19:45

sv; ja men precis, tänkte det :) Blir nog de billigare ;)

http://cassandras.se

 
natalia

natalia

17 december 2014 20:55


Tack för att du är med i min lucka idag.
Vinnaren avslöjas på Fredag då jag ska iväg hela dagen. Men glöm inte att vara med i resten av luckorna.

http://nattis98.bloggplatsen.se

 
Elena

Elena

17 december 2014 22:08

Smarrigt!

http://baraelena.se

 
madde

madde

17 december 2014 23:48

Det är andra gången jag ser en kaksalami, har aldrig sett det innan :-)

http://www.madelein.se

 
Emm

Emm

18 december 2014 07:07

De såg ju inte precis äckliga ut! Mums! Vad du hinner med mycket. :)
Jag är klar med ditt armband förresten så jag slänger pp det på postlådan idag. :) hoppas du kommer gilla det. Kram

http://www.emelisian.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

18 december 2014 08:27

Duktig du är :)Ser goda ut ;)

Har röstat på dig igen, just nu leder du med en röst :)

Kram!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Skapa flashcards