MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 24 april 2009

Gnistrande vitt men frustande varmt

Av Vivi - 24 april 2009 10:02

Ännu ett barndomsminne, ett Ölandsminne...


Det är mörk ute, det är tidigt på morgonen. Jag har precis kommit upp ur sängen och slängt på mig lite varma kläder, denna morgonen är det min tur att ta djuren. Mamma står i köket och förbereder frukosten när jag öppnar ytterdörren och går ut i den mörka, kalla vintermorgonen.

Jag kan fortfarande se några stjärnor på himlen, det är iskallt ute, dåligt ide att ta träskorna inser jag nu, men jag har tur det är vindstilla, det händer nästan aldrig på Öland. Några av våra katter tittar slött fram från sitt lilla frigolithus vi byggt åt dem på verandan, undrar vad lillmatte gör uppe så tidigt, vankas det mat tro?

Det ligger ett lager nyfallen snö på marken och det knastrar & knakar när jag går på den, min andedräkt blir till en stor vit plym ur munnen på mig, jag hör ett svagt kacklande när jag går förbi hönshuset, de börjar vakna till liv där inne.

Jag öppnar stalldörren och det ljuvligaste ljud som finns hälsar mig, det är vår underbara Nordsvensk Kina Rina som gnäggar mjukt, detta följs av ett yngre gällare gnäll från den lille Islands hingsten Frami.

Kina Rina säger - God morgon.

Frami säger - Ge mig mat!

Först bär jag ut de tunga vattenhinkarna och knackar hål på isen, det händer att vattnet fryser ibland. Jag går bort till brygghuset där jag sköljer ur hinkarna och fyller på med nytt vatten, fem kilo i varje hand blir tungt för en tolvåring men hästarna måste ha rent friskt vatten.

Sedan gör jag lite rent i krubbarna och häller i morgonmaten, hästarna blir alldels till sig när de hör mig gräva i säcken med kraftfoder.

När hästarna står och tuggarna nöjt stjäl jag några minuter, jag gosar in mig i deras manar, kliar dem bakom öronen och tar djupa andetag i deras tjocka mjuka päls och gosar in mina kalla fingrar i den. 

Detta är det bästa med att mata hästarna på morgonen, det och Kinas "Godmorgon-gnägg".

När jag är klar med hästarna smiter jag in och fodrar hönorna, några av dem ruvar på sina ägg och när de är morgontrötta är det lätt att smita in emd handen och ta de varma äggen som vi ska ha till frukost.

Nu får jag skynda mig, jag småspringer tillbaka till huset och värmen, mina sockar är blöta, dumam träskor, får byta sockar sen. Snubblar över katt-truppen på trappan som väntar på att få komma in i värmen och äta frukost. Väl inne har mamma fått klart varmt te och ostmackor och hon börjar koka äggen direkt, fortfarande varma, medan jag häller upp kattmat.

Det är en konst att bära skålarna de två metrarna till matplatsen med 6 hungriga katter runt fötterna, t.o.m Missan hoppar ur sin korg i köket och lämnar sina små kattungar en stund för att äta.


Väl vid frukostbordet är jag helt slut, trött men lycklig med rosor på kinden efter kylan där ute.

Mamma siter vid fläkten och röker & tar en kaffe medan jag äter min frukost, måste springa upp och byta kläder och borsta tänderna innan skolbussen kommer.

Det är fortfarande mörkt ute när jag pulsar ut för att åka till skolan.... 


 
 
Tre katter

Tre katter

24 april 2009 14:57

Haha! Hon är väl för söt! Få se vad Aslan svarar.. :)
Nosbuff
//Tre katter

http://3katter.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards