MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 12 maj 2009

Abortfrågan har kommit upp igen, könsrealterad

Av Vivi - 12 maj 2009 08:46

Nu har det kommit ett beslut, kvinnor ska ha rätt att göra abort för att de anser att barnet har fel kön. Läs expressens artikel här. 

Aftonbladets läser ni här!

 Rätt eller fel ?


Min första tanke är naturligtvis fel fel fel, jag skulle själv aldrig välja bort ett barn pga fel kön och man märker hur många starka känslor detta väcker.

Abortmotståndarna gottar sig och tänker att folk nu måste inse att det gått för långt. Flera som är för abort anser också att det gått för långt, jag tänkte det först men sedan blev jag fundersam....


Jag tycker personligen att det inte är rätt, jag hade aldrig gjort det! Däremot har jag faktiskt gjort en abort.

Om man ska summera och förenkla skälen så gjorde jag det pga  ung ålder, brist på utbildning, pengar, jobb.

Jag var inte redo och jag ångrar mig inte, vad är det dock som EGENTLIGEN gör mina skäl så otroligt mycket viktigare än en kvinna som som ha en pojke/flicka. Jag tycker nog att mina skäl fortfarande är lite vassare men kanske det inte är upp till oss att bestämma?

Om vi nu har rätten att göra abort så borde vi kanske inte ifrågasätta varför utan låta kvinnan bestämma själv och ha sina egna skäl.

Jag vet inte om det är så mycket bättre att en kvinna kommer in för tredje gången och gör en abort bara för att hon inte hade lust/ork att skydda sig.


Kanske vi istället skulle förbjuda fostervattenprov innan vecka 18, iaf hade man kanske kunnat låta bli att sia om barnets kön innan vecka 18 ( förstår att man kanske vill veta om barnet är sjukt),

Tror det hade varit mer effektivt utan att ha klampat in på frågan om den fria aborten.


Missvivi filosoferar

 
 
kurrelina

kurrelina

12 maj 2009 09:18

Jag tycker att fostervattenprover endast ska tas för att kontrollera ev. defekter hos fostret...
Alla borde vara glada för det lilla barn dom får, vare sig det är en flicka eller pojke....Inte klokt att ta bort ett foster pga kön.....

kramizzzzzar

http://www.av-eriksson.se

 
Strumpan & Co

Strumpan & Co

12 maj 2009 10:11

Är inne på samma linje som du. Att man inte har plats för ett barn i sitt liv är en sak. Att påstå att man endast har plats för en dotter i sitt liv är fel. Det är inte det att det är ett bättre eller sämre skäl, utan det handlar om tanken bakom, att ett kön är bättre än ett annat. Har skrivit ett inlägg om det på min blogg.

http://sandlada.blogg.se

 
malin-heléna

malin-heléna

12 maj 2009 13:06

Sådan svår fråga detta med abort.. Och när det dessutom handler om abrot beroende på kön blir det värre. Jag tycker att det är helt galet. Är det inte så att om man blir med barn så har man fått den lyckliga lotten att få ett barn. Spelar det då roll om det är en flicka eller pojke?
Nu tänker jag då inom den svenska kulturen, för det är sverige vi pratar om. Andra kulturer så har ju könsfråga mycket mer betydelse (hemstk nog).

Men som sagt, det finns ju många som inte kan få barn. Är det inte liksom en stor lycklig lott att få barn. Och gör man abort, och det vill sig illa så kanske man inte kan få barn igen, det händer..

Jag tycker faktiskt inte att det är att det är ett okej skäl att ta bort ett barn för att det har fel kön.

Jag själv vill faktiskt ha en pojke först och sedan en flicka. Men får jag en flicka först kommer jag ju självklart inte att älska barnet mindre, det är ju mitt barn.

http://malinhelena.blogg.se

 
Sussi

Sussi

12 maj 2009 19:25

Jag är för abort på dom grunder du gjorde den. Det är ett moget och rätt beslut. Man kan inte uppfostra ett barn när man inte har någonting.. Men att göra abort för att barnet är av ett visst kön är FEL.. Tänk om hon har sån otur att hon blir steril efter aborten. Sånt händer ju faktiskt!! Undrar då om hon tycker att det var värt det.

Ha en fin kväll
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards