MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 8 september 2009

Missvivis guide till den nya layout:en

Av Vivi - 8 september 2009 14:10

På begäran Flört  (Zandra & Hjulia) så tänkte jag skriva upp lite småsaker i detta inlägg angående den nya layout:en, jag är inte så jätteduktig men har upptäckt några saker som är lite kul ...

Om ni har upptäckt ngt bra får ni gärna kommentera, vi får hjälpas åt nu med nymodigheterna !


Bilder:

Bilderna ligger nu mera vertygsfältet ovanför textrutan i skapa inlägg (ni vet ..den där där man kan välja fetext, kursiv osv). Skriv din text och där du vill lägga in en bild sätter du markören, i verktygsfätet hittar ni en symbol med ett träd (bredvid smileysen) klicka på den.

Nu kommer dina bilder upp i ett eget fönster, bilderna ligger i månadsordning, dvs den månad du laddade upp dem.

Välj bild genom att kryssa i den lilla rutan brevid bilden (du kan välja flera bilder om du vill) välj sedan om du vill ha bilden i minatyr eller normal, tryck på infoga högst upp till höger i fönstret och ..TADA!

Empire-utsikt  

Du kan behöva klippa och klistra lite om du ska fixa med texter osv.


För att lägga in embedlänkar t.ex Youtube klipp:

Samma som för bilderna, kolla i vertygsfältet. Det finns en ikon det ståt HTML på, klicka på den, ett nytt fönster kommer upp med din text och en massa tecken, det kan se ut så här:

<p>Trevlig morgon allihopa!</p>
<p>Här kommer ett klipp från youtube</p>
<p> </p>

Klistra in din kod där du vill ha bilden i texten, se till att du klistrar in efter ett </p> 

och resultatet blis som nedan ... TADA!!!


(klicka på bilden för att läsa hela denna söta stripp)

Rose Is Rose




Rubriken:

Om du vill ta bort ramen runt rubriken så att den flyter in i din bakgrund (hänger ni med ...kolla överst på min blogg) så går ni in på inställningar, färg & utseende och sedan topp, bakgrund m.m.  Mitt på sidan finns rubriken RAM. Välj nu vad för ram du vill ha eller ta bort ram, du kan också välja transparant ram (som jag nu gjort) det är bara att leka runt Flört!

Tänk på att om du har valt toppbild istället för bloggrubrik så försvinner funktionen ram, mycket dumt !



Hoppas ni fått lite hjälp nu och glöm inte att komma med tips... jag har t.ex inte hittat så att jag kan ändra bakgrundbilden till en annan bild ur mitt bildarkiv...hur gör man ??  


Ps ...bloggmonstret kan vara ett minen blott eftersom du nu kan spara din text i utkast innan du publicerar den , hejje bloggagratis! Hrmmm Bloggplatsen menar jag .... Ds


 
 
Malin

Malin

8 september 2009 15:26

mm...men man kan inte ladda upp bilder, eller vet du hur man gör det ?? för för mig gick det inte... jag måste lära mig!!!! *morr* hejs!!

http://malinbloggen

 
Zandra

Zandra

8 september 2009 15:45

Du är ovärderlig! Jättebra hjälp!
Med bakgrundsbild verkar det som att man måste ladda upp bilden på nytt varje gång man vill byta.

Jag byggde en banner till min blogg nu istället. Ska försöka matcha bakgrundsbilden lite bättre också. Kanske göra fåglarna gröna :)

http://drak.bloggagratis.se

 
Zandra

Zandra

8 september 2009 15:54

Jag kan dock inte hitta någon rubrik som heter RAM under färg & utseende :S

http://drak.bloggagratis.se

 
malin

malin

8 september 2009 16:48

Hej! Jag håller med Zandra, jag kan inte hitta något där man kan ändra ramgrejen som du pratade om? Kan du kanske förklara lite mer för jag vill verkligen ändra den :)..
Hejs!

http://malinbloggen

 
Zandra

Zandra

8 september 2009 16:57

"Ram" finns inte i mina inställningar :( Använde till och med webläsarens lilla sökruta för att hitta ordet "ram" på sidan, men icke. Kanske är för att jag lagt in en egen banner. Då kanske "ram" tas bort.

kRAM på dig med! ;)

http://drak.bloggagratis.se

 
malin

malin

8 september 2009 17:15

http://malinbloggen

 
malin

malin

8 september 2009 17:17

Hej! NUUUUUU hittade jag det dära med ramen!!! om du inte hade skrivit så här "hjälp-fakta" *fniss* om den nya bloggsidan hade jag nog aldrig hittat att man kan göra så med mera..

ps. nu har jag förändrat min blogg!!!! ;) ds.

http://malinbloggen

 
Sussi

Sussi

8 september 2009 22:27

Efter att ha läst runt litegrann så låter det som om det inte funkar att få in videos och sånt från Youtube..
Om det stämmer så hoppas man ju att dom får igång det.

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards