MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 29 september 2009

Det ger mig rysningar....

Av Vivi - 29 september 2009 09:32

Snälla snälla gå in och läs denna artikeln i expressen om genusdebatten, eller kanske avsaknaden av den!

Ann-Charlotte Marteus artikel är fantastiskt bra, den plockar fram problemet med dagens syn på feminism på ett underbart sett och jag kan bara säga hejja!

Även Per Ström som tidigare fått sig en känga av just Ann-Charlotte, skrev en hyfsad bra atikel där han angående Anna Ankas "bidrag" i debatten skriver:

"Eftersom ingen har lagt fram en radikalkonservativ syn i genusfrågan har skalan ansetts sluta vid mittpositionen."

Håller med om den biten, på så sätt att feminist är radikalt idag, egentligen innebär väl detta att jag inte alls håller med Glad

Nej du Per, om något fungerar eller åtminstone går åt rätt håll så tar man inte bort det, man får bara hitta ett annat sätt att lösa det som inte fungerar!




Jag har ju skrivit endel om min syn på feminismen ( tex. här & ännu mer här ) och Ann-Charlotte tar verkligen upp det jag själv tycker är ett stort problem idag, nämligen att debatten inte verkar existera överhuvudtaget.

Om jag tar upp ämnet t.ex på arbetsplatsen ser jag både män & kvinnor höjja på ögonbrynet när ordet feminism eller feminist kommer upp, när blev det ett skällsord?

Feminism är en sådan självklarthet, det är väl klart att de flesta vill ha jämnställhet. Alla kvinnor jag pratar med är för jämnställdhet, men feminister är de då rakt inte... *suck*

Feminism är ju strävan efter jämnställdhet mellan kvinnor och män och vi är inte där ännu... det blir ju allt tydligare!


Kanske ska vi slopa ordet feminism?

Personligen tycker jag bara att debatten behöver tas upp igen och av människor som vet vad de pratar om och inte är för radikala, då kan vi väcka de sovande människorna i deras vardag.


Förövrigt, när jag ändå är inne på det "politiska & samhällsdebatterande" så kommer jag utveckla min diskussion om kastrering av pedofiler, men jag ska leta lite i statestik och kurslitteratur för att få mer kött på benen Flört


 
 
Ingen bild

Karin

29 september 2009 13:21

du får väl följa med på vårt seminarium imorrn... om just genus och queer.. intressant! och som sagt.. varför finns det inte en debatt över huvud taget just nu...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards