MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 11 november 2011

Se framåt istället för att sträva bakåt ...

Av Vivi - 11 november 2011 14:00

Nu ska jag ta upp något som jag tror en hel del kan reta sig på.

Jag är övertygad om att vissa av er kommer tycka jag har helt fel,

men läs nogrannt vad jag egentligen menar.

Den senaste tiden har jag tänkt mycket på min uppväxt

som på sätt och vis varit ganska ovanlig och jag har filosoferat en del...

 


Vår barndom, vår bakgrund & våra erfarenheter i livet formar oss till dem vi är.

De beslut vi tar grundas ofta på tidigare erfarenheter, inget konstigt med det.

Något jag däremot tycker att man ska akta sig för är att låta din bakgrund styra för mycket.

Det är klart att den påverkar och är en förklaring, men jag har otroligt svårt för de människor som i vuxen ålder skyller ett dåligt beteende på att de blivit mobbade som barn eller haft en trasslig barndom.

"Jag är ledsen att jag var otrogen, men jag kände mig aldrig tillräckligt älskad som barn".

Det är en förklaring absolut, men inte en ursäkt.

För att citera en arbetskamrat:"Det finns väldigt få giltiga ursäker".


Ja, du kanske blev mobbad som barn, men precis som Fnulan skriver så kan man ju välja att försöka se de bra sakerna som kom ur den perioden.

Vad lärde du dig om dig själv & vilka positiva egenskaper har du fått ?

Istället för att hela tiden titta bakåt, ta ett steg framåt, för för din egen skull!

Vi har alla ansvar för de val vi gör för de är just våra egna val !

Vi har alla ett bagage, jag har själv en del tunga stenar i mitt, men försöker använda de erfarenheterna till något positivt. Genom de olika saker jag gått igenom har jag lärt mig mycket om mig själv och mina erfarenheter har ibland varit till hjälp för andra.


Så, min uppmaning till er är helt enkelt att titta framåt istället för att gräva för djupt bakåt. Självklart ska inte man gömma undan hemska upplevelser,

ta fram dem , titta på dem, försök förstå dem , men låt dem inte styra er!

 

  

 

 





 
 
Jenny

Jenny

11 november 2011 14:05

Jag håller med, absolut!

http://jennyelin.bloggplatsen.se

 
Mia

Mia

11 november 2011 14:21

Hade jag grävt djupt bakåt från mobbtiden och tagit med mig det framåt i livet, då hade jag inte funnits idag! Vad andra gjort mig för sina egna tillkortakommandes skull ska ju inte jag ärva så att säga, visst ärren finns kvar men jag måste hjälpa mig till självhjälp för att gå vidare i livet. Om jag sedan tillåter dessa saker att ta överhanden, typ att säga att för att det o det hände så är jag si och så, det stämmer inte i mitt tänk i alla fall.

Puss o helgkramar i massor!

http://fredthevov.blogg.se

 
Sofie

Sofie

11 november 2011 15:10

Lät mig länge styras av min bakgrund, men idag så vet jag att det inte är den jag är. Visst, jag påverkas fortfarande av min bakgrund. Men jag tycker absolut inte att man ska låta sig styras av sin bakgrund.

http://sofieperssons.bloggplatsen.se

 
Linda-Mamma till Afred

Linda-Mamma till Afred

11 november 2011 16:25

Hel rätt!!
Ja verkligen skoj du vet hon den där Mia är en riktig toka! Så jag printar o skär för fullt här hemma när Alfred sover, bara några kvar,hehe..
Jarå tro mig han nyper mig ofta den lille busen!

http://hummingbird.blogg.se

 
Kashaya

Kashaya

11 november 2011 16:58

Jag håller med, tjänar ingenting till att gräva ner sig i det som varit.

Sv. Superfin var den iallafall.=) Ska nog kika efter något liknande.

http://kashaysblogg.blogspot.com

 
Modebloggaren Olivia

Modebloggaren Olivia

11 november 2011 19:23

Fina naglar!

http://olivias.bloggplatsen.se

 
CT

CT

11 november 2011 21:36

precis. håller med fullt ut.
men... för en massa år sedan, typ 6 (?) så läste jag en bok om någon älva.. det fanns typ 'Hanna Hamsterälvan'. de ser ut som samma bild som du har längst ner på inlägget c: 'Vivis Vattenälvan'. hmh ;D

http://tassdjur.bloggplatsen.se

 
Hanna

Hanna

11 november 2011 22:40

Håller med dig!
Jag brukar resonera som så att alla som klarar sig ur en kris av något slag blir starkare av det - det är ju utmaningar som gör att vi utvecklas som människor! De som inte klarar att ta sig ur mobbningen från barndomen, de har inte klarat av att ta sig ut på andra sidan, vilket kanske kan låta hårt men gör dem till svagare människor. Det tar olika lång tid att komma över samma sak för olika människor på grund av många olika orsaker. Dock tycker jag att de som skyller på att pappan lämnade dem eller dylikt är omogna i sitt tankesätt och inte kan förstå att det är deras eget val att komma över den händelsen, inte pappans val!
Ha det bra

http://hannastankar.bloggplatsen.se

 
Fnulan

Fnulan

12 november 2011 00:45

DU är så klok min sköna! Jag håller fullständigt med dig, och den där FNulan verkar ganska vettig hon med ;)
Puss!!

http://www.fnulan.se

 
fina frun

fina frun

12 november 2011 02:36

Håller med fullkomligt! Man kan inte skylla sina egna handlingar på någon annan. Oavsett vad du har gått igenom.

http://finafrun.se

 
Millah - väntar första barnet

Millah - väntar första barnet

12 november 2011 10:05

Tack så mycket :) Kram // Millah

http://millahoman.blogg.se

 
Johanna

Johanna

12 november 2011 19:58

haha javisst var den bra! min helg är kanon bra så här långt.....
hoppas du med har/får en bra helg! :)

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

13 november 2011 17:25

Jag har ett favoritordspråk. Om det nu räknas som ett sånt! Tänkvärt är det i alla fall.. Om livet vore en trappa så väljer man om man ska gå upp eller ner! För min del så går jag upp. Precis som du skriver ska man inte gömma undan eller inte tänka på det som hänt förr men att skylla på det tycker jag med är helt fel!

Tävlingen måste ju bara jag vara med i. Inlägget kommer upp i veckan :)

Tack för tumhållningen över trissen. Den gav oss i alla fall 275 kr :)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards