MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 16 januari 2012

Favorit i repris, om droger

Av Vivi - 16 januari 2012 15:15

Jag har inte riktigt någon inspiration till att skriva idag,

så det får bli en favorit i repris.

Ett inlägg om droger.

 

Droger, knark, happy-pills...

Av Vivi - 16 januari 2009 17:24

Trillade in på en blogg och började filosofera som jag gör ibland.

Jag är uppväxt med behandlinghem i bakgrunden ...eller kanske förgrunden...eller ja ... nått ...

Min mor drev ett sådant från att jag var 7 år till 15år ungerfär.

Det har format mig på flera sätt, sätt jag vetat om, sätt jag varit tvungen att med hjälp ta reda på

och sätt jag säkert inte ens anar...


För mig är droger djävulen själv i gestalt av små små piller eller pulver.

Jag har aldrig valt att lösa min ångest, mina problem på det sättet, sedan har jag inte haft så stora problem.

Mer än andra mindre än många, men det var mina problem och jag valde inte droger som "lösningen".


Det som är det hemska med droger är att hur mycket vi än försöker skrika till världen hur fel det är,

så smyger de sig in... De smygs ned i drinkar & förstör liv, de finns öppet på fester och hel plötsligt blir DE normen istället för den normen hela världen försöker skrika ut.

"Ett litet piller kan inte vara så farligt, jag ska bara etsta en gång"  är berömda sista ord....


Jag avskyr verkligen droger och vad de gör med människor, det har jag alltid gjort. Trots detta hade jag en period i mitt liv då jag var "tillsammans" med en kille som rökte marijuana / Hasch. Jag var t.o.m i samma rum som han och hans kompis när de rökte på, jag testade aldrig själv, men jag gick inte heller därifrån.

Det är så lätt att hitta ursäkter för att stanna....

- Bara denna gången

- Vem är jag att dömma

- Jag gör ju inget!

Jag önskar idag att jag skulle ställt mig upp och gått därifrån. 

Denna kille gjorde mig illa på så många vis, saker jag först kunnat berätta för vänner långt senare. Han var inte den som gjorde mig mest illa, framförallt gjorde jag mig själv illa genom att vara tillsammans med honom och svika så många av mina ideal. Jag stod aldrig upp för mig själv och det jag trodde på inför honom, på så sätt blev det fruktansvärt självdestruktivt att umgås med denna killen.

Jag vet att det finns så många därute som har varit eller är i denna situation.

Jag önskar att ni alla står på er, står för det ni tror på, inte för sakens skull utan för er själva!




 
 
Johanna

Johanna

16 januari 2012 15:43

Ibland orkar man inte.... :)
Det är då jag smäller upp ett tidsinställt hihi :)

läste om tråkigheter, tråkigt... hoppas det inte är något för allvarligt!

Ja bra jobbat av er, ni gjorde det mesta jobbat :)

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
Linda-Mamma till Afred

Linda-Mamma till Afred

16 januari 2012 16:55

Ja dessa droger!Ush komemr ju nytt hela tiden med!
Ja dagis känns viktigt men det löser sig alltid till det bästa tillslut..=) Jaaa hihi det hoppas jag att jag gör, annars blir jag putt;)
Ahhhh det är du som är en riktigt sötfis där..hehe...men tack ändå;)

http://hummingbird.blogg.se

 
Rinki

Rinki

16 januari 2012 18:07

Riktigt bra skrivet!
Jag gillar absolut inte droger och förespråkar dem inte på något sätt, däremot så känner jag många vänner som har rökt marijuana/hasch och många av dem har sagt att det är en del av "college experience". Jag tycker inte att det är bra och jag har blivit besviken på vänner som gjort det, jag har heller aldrig varit med när andra har rökt på (i alla fall inte medvetet).

Men å andra sidan, så vet jag att många av dessa klarar av att "bara" röka ibland och som sagt, jag säger inte att det gör det okej. Men jag känner inte att jag kan göra så mycket mer för dem, åt dem...i slutändan är det dem som bestämmer. Skulle jag däremot se att någon av mina vänner ändrades radikalt eller mådde dåligt av det, så skulle jag självklart att försöka göra mer. Måste dock lägga till att jag knappt umgås med dessa vänner längre.

Men precis som Johanna skrivit härovan, ibland orkar man inte, ibland klarar man det inte. Man kanske har försökt längre, men utan att det hjälper -- tillslut blir man så ledsen och mår så dåligt över det att det helt enkelt inte finns mycket styrka eller kraft kvar.

Egentligen är ju alkohol en drog också och marijuana är en typisk gateway-drug och vin och öl (sådana lättare) kan ju verka på samma sätt; dock klarar de flesta av dem.

Piller och sådant, tyngre droger tycker jag dock är hemskt och dessutom läskigt. Jag önskar att ungdomar slapp få sina liv förstörda på grund av dem. Jag har också, blivit sviken och ledsen över droganvänding, kanske inte precis som dig, men i närheten skulle jag tro och det är jobbigt. Men ibland också svårare än att bara säga ifrån, det är ofta så mycket större än så; så cut yourself some slack!

Du var yngre då och det ÄR jobbigt. Jag tycker att du är duktig och stark som ändå skriver om din åsikt kring det nu. <3 Se det som att du kan hjälpa andra nu istället, det är lättare, bättre och hälsosammare än att blicka tillbaka.

Sv: Ja, det är hemskt att hon som mamma påverkar sin dotter på det där sättet och får henne att tro att om man är onöjd med något på sin kropp, att det bara går att ändra. Usch!

Grattis till svärmodern din, vad tar hon examen i?

Yes, för mig blir det plugg, plugg, plugg.

Kram på dig!

http://rhulth.wordpress.com

 
JoHaNNa

JoHaNNa

16 januari 2012 20:40

skönt att höra att det är flera än jag som är lite vilsen :)
men nu börjar det gå framåt igen :)
som du skrev, ibland får man nog allt känna sej nere...

haha, jaaa, allt gott är jue verkligen det onyttiga ;)

http://johannaspratstund.blogg.se

 
Fnulan

Fnulan

16 januari 2012 22:14

Men fina Vivi!! Du behöver inte alltid ¨vara på topp!!! Vila upp dig och blogga när lusten kommer tillbaka!
Kramen

http://fnulan.se

 
melissa

melissa

16 januari 2012 23:33

Lämnar lite tassavtryck när jag ändå kikar förbi, jag vet ju hur mycket jag själv uppskattar en liten kommentar :) Ha en fortsatt bra kväll!

--------------------------------------

..:: Hela min värld i bilder - min viktresa med 9 tappade kg och 13 kg kvar - tips på att tjäna 600kr/värvad medlem utan krångel och Tävlingar ::..

http://lavali.blogg.se

 
fina frun

fina frun

16 januari 2012 23:33

det var bra att du körde en repris, för det där hade jag inte läst. Och läsvärt var det verkligen!

http://finafrun.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards