MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 6 november 2014

Att spara för att båda ska vara hemma med barnet...

Av Vivi - 6 november 2014 14:45

Vi har alltid haft mycket olika sparkonton, vi har ett resekonto, ett huskonto och ett buffert + privatsparande. Vi har både i vår vanliga bank och ett i en annan bank som ger mycket högre ränta, du kan ju kolla på flera olika sparalternativ och inte bara de stora bankerna, bara du kollar upp villkoren ordentligt. För oss fungerar det jättebra med flera olika sparkonton, senaste året har vi dock sparat för något helt annat....



Hus, resa, bil, några av de vanligaste sakerna folk sparar till...

       


Jag har ju faktiskt inte pratat så mycket om att både jag och maken är hemma med Emil just nu, det är ju faktiskt något vi på sätt och vis planerat, i alla fall att maken skulle vara hemma.


Så här tänkte vi:

När jag var gravid pratade vi om hur vi ville göra med föräldrarledigheten och vi kom fram till att vi båda ville att min man skulle vara pappaledig i ett par månader, dvs MER än 2 månader. Problemet var att jag hade ett föräldrarvikariat som jag inte ens skulle jobba tiden ut på eftersom jag var gravid. Jag skulle med andra ord vara mammaledig och sedan arbetslös medans han var pappaledig.  Vår inkomst skulle alltså minsta över 10 000kr!!


Jag hör ofta föräldrar säga att de inte har råd att dela upp sin föräldrarledighet, att de förlorar för mycket pengar på det, men ärligt talat är det (för de flesta) ett val man gör.
För de flesta har faktiskt råd, om man sparar.

Vi sparade så mycket vi kunde fram tills min make gick på pappaledighet och nu använder vi de pengar vi sparat för att hjälpa till när våra inkomster inte riktigt räcker till.


Vi prioriterade alltså att han skulle vara hemma, valde att rikta våra sparpengar dit och det kan faktiskt de flesta föräldrar göra. Klart att det kan ta olika lång tid att spara ihop pengar,men de flesta kan faktiskt undan vara ganska mycket varje månad om man bestämmer sig.


Som sagt jag säger inte att detta gäller alla. För en del handlar det kanske inte om pengar utan att ena parten vill vara hemma längre, en del har faktiskt inte råd, en del har ingen partner att dela med osv osv.

Det finns alltid undantag.

Jag kan däremot ibland känna en liiiiten irritation att ursäkten "vi har inte råd" används lite för ofta när den inte stämmer, det handlar lite om att ta sig råd ... om man vill (och kan). Bättre att stå för att man itne vill ändra på sin livsstil för mycket.


Hur det fungerar att vara hemma båda två, fördelar och nackdelar får jag ta i ett annat inlägg.

Nu är jag lite nyfiken.... vad har ni för reaktioner på detta ?

Har ni som har barn någonsin tänkt tanken att spara till föräldrarledighet?


Vår bästa investing     

 






 

 
 
Linda

Linda

6 november 2014 15:25

å, vilket bra inlägg!! Vi har faktiskt inte haft råd att båda går hemma men precis som du är jag lite trött på att höra att folk inte har råd att vara hemma. Många börjar arbeta när barnet är ett år pga av att de inte har råd att vara hemma. Jag tycker att det är en fråga om att prioritera om, den första tiden med barnen kommer aldrig igen! Man får välja bort. Vi har också gått ner mer än 10000 i månadsinkomst när vi varit hemma med barnen. Det har varit knapriga månader och år, men det har varit värt det...alla våra barn har varit hemma minst 11/2 år innan de har börjat på förskolan. Man får välja bort dyra ting och resor och hitta på annat, allt kostar inte multi.
Såklart finns det undantag till allt...
Kram

http://www.enlitenvra.blogspot.com

 
Fia

Fia

6 november 2014 16:29

Bra skrivet! Tänkvärt för många, tror jag. Kram!

http://emeraldcityreflections.blogspot.com

Vivi

6 november 2014 20:12

Tack fina ??

 
Johanna - RosaBubbla.se

Johanna - RosaBubbla.se[/url]

6 november 2014 16:48

Jag VILL inte vara hemma länge med barnen. Med båda har jag börjat jobba smått med mitt företag när de var 1,5-2 månader gamla. Jag behöver tid utan mina barn för att vara en bättre mamma när jag är med dem.

Sigge var ett år och två veckor när hon började på förskola och Svea kommer vara ganska exakt ett år när hon börjar i maj om det funkar som vi tänkt oss.

Jag VILL tjäna pengar för att vi ska kunna ta längre ledigt under sommaren och vara borta 5-6 veckor och bo nere vid Medelhavet. Jag vill kunna åka iväg till Astrid Lindgrens värld, the Reef, Legoland, Muminlandet, Liseberg och annat med barnen nästa år utan att behöva fundera på om vi har råd eller inte.

Sigge älskar förskolan, fröknarna och sina kompisar, så vi har henne gärna där för att kunna jobba.

Kram Johanna
www.rosabubbla.se

http://www.rosabubbla.se

Vivi

6 november 2014 20:11

Helt rätt och bra svar Johanna för visst för man vilja jobba även som mamma ???

 
Emm

Emm

6 november 2014 19:11

Jag tror att nyckeln till att spara är att prioritera det man tycker är viktigast. Bra inlägg!

http://www.emelisian.bloggplatsen.se

 
Life of Johanna

Life of Johanna

6 november 2014 22:06

Prioritera är allt det handlar om, det är vad man tycker är viktigast :) Sen är det ju såklart upp till alla själva hur man gör. I vårt fall vill jag vara hemma längre, men det är inget som säger erik också kan vara hemma senare

Ja, det skall bli gött med ett nytt kök, kommer bli kanonbra! Tack för du röstade på mig :) kram

http://lifeofjohanna.se

 
Sofia

Sofia

6 november 2014 22:09

Är nog bra att dela sparkontona så :)

Alltså det var en sån liten station, så ingen var ju där. Kändes jätte dumt, man tycker ju synd om dom :(

Kramis

http://bian.bloggplatsen.se

 
MartinaOlsson

MartinaOlsson

6 november 2014 23:02

hej! allt bra? :)

http://martinaolsson.myshowroom.se

 
Sojka

Sojka

7 november 2014 09:29

Så jävla söt!!!! :D

Ja men exakt så är det! <3 Kram fina du!

http://sojka.nu

 
natalia

natalia

7 november 2014 09:48

Bra inlägg, jag tror det är ganska viktigt för barn att ha båda dess föräldrar hemma.

Vilken liten söting ni har :D

http://nattis98.bloggplatsen.se

 
Karin

Karin

7 november 2014 11:04

Bra och välskrivet inlägg! Det många inte tänker på är att tid är ju också pengar, och att mot lite mindre pengar kan man byta till sig mer tid att spendera på det man själv tycker är viktigt. Det viktiga är att alla lägger sin tid och sina pengar på det man själv tycker är prioriterat - det är då man skapar en långsiktigt hållbar och hälsosam tillvaro.

Vänliga hälsningar,
Karin Nordlander
Sparterapeut Advisa

http://https://advisa.se/blogg/sparterapeuten

Vivi

8 november 2014 15:20

Hittade inte din blogg tyvärr, men tusan tack för den fina kommentaren!

 
Jenny

Jenny

7 november 2014 13:12

Bra att du tar upp att det även finns undantag, för det finns ju faktiskt dem (som oss t.ex.) som inte har råd att spara för några resor eller annat "lyx" ens i dagsläget utan bara går runt något så när bekvämt varje månad, då får man ju helt enkelt dela upp föräldraledigheten efter vad ekonomin klarar. Och när ena partnern får ut nästan dubbelt så mycket efter skatt så blir det ju galet knapert om hen ska vara föräldraledig i ett halvår. :-(

http://jennyelin.bloggplatsen.se

Vivi

8 november 2014 09:51

Nej det är ju faktiskt så att vissa inte har lyxen att ens välja ??

 
MADDISENJ.SE

MADDISENJ.SE

7 november 2014 13:53

hehe jasså. Jag har hört många som säger att de saknar att vara gravida när den lilla kommit ut. Jag har svårt att tänka mig att jag ska känna så då jag känner mig lite begränsad när det kommer till träning och att ha full fart vilket jag gillar. Men kanske hinner jag ändra mig :P

http://maddisenj.se

 
Linda-Mamma till Alfred

Linda-Mamma till Alfred

7 november 2014 15:04

För oss handlade det aldrig om pengar/kommer aldrig att göra;) I vår situation så är det ohållbart ifall P är hemma en längre tid då han är platschef och alla byggen han ansvarar för skulle inte funka så bra ifall han inte är där & styr. Så vårt alternativ var att mitt jobb då var mindre viktigt/mindre oberoende av mig. Nu är jag ju delägare och kommer nog ifall vi skall skaffa ett barn till arbeta under min graviditet samt efter att jag fött. Detta spelar inte mig någon roll, då jag älskar att jobba!
I andras fall handlar det om prioriteringar jisses ekonomin kan man ju styra för tusan!

http://hummingbird.blogg.se

 
Hanna

Hanna

8 november 2014 10:14

Jättebra att ni delar på föräldrarledigheten och engagerar er för att båda skall få ta del av den tiden. Kan också tycka att många använder det som en dålig ursäkt. Kanske förstår inte alla hur inrutade de är i ett mönster som de själva inte har skapat och tror därför att de faktiskt inte har råd. Men för de flesta hade ekonomin gått runt även om mannen tagit föräldraledigt och därför gett hemmet några tusen mindre i månaden. Det är ju tråkigt att det finns så många som inte kan välja. Men fint att du tar upp att det finns alternativ för de som kan välja!

Kramar

http://tankarofhanna.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards