MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 10 december 2014

Godaste lussebullarna

Av Vivi - 10 december 2014 14:15

Letade lite i bloggen oh såg att jag faktiskt inte delat med mig av mitt recept på lussebullar !!

Fyyyyyy.... Hur kan jag vägra er detta fantastiska recept där bullarna blir sååå saftiga och som har godaste fyllningen *nom nom*  Bäst jag ger er det bums !


Liten fotnot ... detta recept fick jag från ett ex. mamma och kan ha varit det bästa jag tog med mig från det förhållandet... he he he . Läs om några minnen från det förhållande här och här, hade inte bloggat länge när jag skrev de inläggen.


LUSSEBULLAR ca 30-40 st

ca 175gr smör

1gr saffran

50gr jäst

250gr Kesella naturell

1/2 l mjölk

1/2 tsk salt

ca 2½dl socker

ca 1½ l mjöl

1 ägg


Fyllning:

Mandelmassa (ca 200-300gr), grädde och ev. russin.

1 ägg att pensla med

Smula ned jäst i en bunke,  smält smör och ha i mjölken, värm till ca 37 grader och blanda med jästen tills jästen löst sig. (Man hanterar denna deg som vanlig bulldeg).

Blanda i salt,socker, saffran, kesella, ägget och ca 1 l mjöl.

Blanda sedan i 1/2 l mjöl till i omgångar medans du rör degen tills den är smidig och släpper bunken lite.

Jäs degen i ca 40 min.


Dela degen i fyra delar och knåda ut på bakbord. Gör lussekatter, bullar, kaniner eller vad du nu är sugen på för former, fylld med en blandning av mandelmassa och lite grädde (jag brukar riva den på rivjärn och sedan ha i grädde på känn, ska inte bli allt för rinnigt). Jag brukar göra vanliga bullar då de är lättast att fylla utan att det blir allt för kladdigt. dekorera med russin om du vill ha det.

Jäs i ca 30 min.


Pensla med ägg och in i ugnen på 225 grader i ca 10 min.


 

       

 
 
natalia

natalia

10 december 2014 15:05

Kul att du är med i lucka 10, Lycka till!
Glöm inte att det kommer en ny lucka varje dag.

Önskar dig en fin eftermiddag!

http://nattis98.bloggplatsen.se

 
natalia

natalia

10 december 2014 15:14

Fy på dig... Hehe nä men dem ser ju sjukt goda ut :D

http://nattis98.bloggplatsen.se

 
madde

madde

10 december 2014 20:01

Får testa att baka dem, låter gott!

http://www.madelein.se

 
natalia

natalia

10 december 2014 21:25

Du får denna kommentar för att du var med i min lucka, antingen lucka 9 eller 10.
Vinnaren är nu uppe så kika in på min blogg o kolla om DU vann.
Glöm inte att det kommer en ny lucka varje dag.

Ber om ursäkt om du fått samma kommentar två gånger men då är det oftast för att du var med i båda luckorna.

http://nattis98.bloggplatsen.se

 
natalia

natalia

10 december 2014 21:32

Grattis till vinsten i min lucka 9 där du vann ett presentkort på 200kr (rabattkod). På http://www.solentro.se/
Så fort du har mejlat mig och så fort jag kan ska jag mejla dig din kod, om det nu blir en kod eller om det blir ett presentkort. Det vet inta jag än men tror det blir rabattkod.

Kul att du var med o kom ihåg att du kan fortfarande vinna i de andra luckorna.

Natalia.98@live.se

http://nattis98.bloggplatsen.se

 
chriisss.blogg.se

chriisss.blogg.se

10 december 2014 22:14

så gott med mandelmassa!!

Sv: Tack för dina ord! De värmer :)

http://chriisss.blogg.se

 
Linda

Linda

10 december 2014 22:15

va mumsigt!

http://www.nattstad.se/LindaLinnros

 
Clin

Clin

11 december 2014 18:15

Så gott det lät! Det måste jag testa en dag =) Har inte fått tummarna loss att baka något alls detta året (julen) Gör det på jobb så orkar knappt hemma. Brukar göra en massa julgodis och lussekatter. Några dagar kvar till jul så kanske en dag ;)

Usch dessa julklappar ;) Jag älskar att shoppa men att komma på är inte det lättaste.Men idag fick jag köpt några till så är snart klar. Kan man bli klar? Kommer på nya saker till barnen hela tiden :D
Ja till gubben är de inte lätt. Parfym brukar det bli här en vi får väl se.
ja, man får knappt något för pengarna. Det är jättesvårt.
Vi är en stor släkt med många syskon (6st är vi). Så vi har bestämt att vi köper till barnen de år vi firar med varandra. Blir en hel del då alla syskon har en massa ungar ;) 200kr lägger vi då men vad får man för de pengarna?!

http://emmaclin.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards