MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 5 mars 2015

Min tid som barnflicka ....

Av Vivi - 5 mars 2015 19:45

Det var ju faktiskt en del som var nyfikna som min tid som barnflicka,

så jag tänkte berätta lite om min tid i Saltsjöbaden.... i Frankrike....  Schweiz, Thailand och Florida!  


När jag hade slutat gymnasiet arbetade jag på Burger King, hade börjat där i slutet av 3:an för att få in extra pengar till studenten och fortsatte efter det. Det är var ett jättebra extrajobb, men kände att jag ville något mer och helst inte vara kvar i min hemstad, jag ville ut i världen!

Anledningen till att det blev stockholm hittar ni här , men jag såg en annons om ett jobb (var som sagt ganska inställd på att flytta till sthlm av ovanstående anledning), sökte och fick det.


Gammalt kort , är ca 21-22 år

 


Arbetet var som barnflicka till en familj i Saltsjöbaden där pappan hade något väldigt viktigt och tidskrävande arbete & mamman var hemma-mamma, men ibland hjälpte hon till på makens jobb. 

Jag bodde med familjen i deras stora villa med strandtomt och tog hand om deras två barn på 9 mån och ca 1½ år. Ungarna var underbara, ljuvligt söta och arbetet helt okej. Fick (om jag minns rätt) 4000kr/månad, mat & husrum + SLkort, dock blev ju arbetstiderna och uppgifterna lite mer än vad som sas från början som det ofta blir. Jag lagade barnens & min egna mat, skötte visst hushållsarbete och ställde upp med barnpassning även vissa kvällar och helger. Jag följde även med ca 2-3 veckor till familjen sommarställe i Frankrike på sommaren (var där två somrar).


Det är rätt ansträngade att bo och arbeta hos en annan familj med deras barn, man har väldigt lite tid för sig själv och tippar lite på tå eftersom man är i någon annans hem. Det var väldigt lärorikt, men jag kände mig aldrig hemma och ärligt talat tyckte hade jag och familjen lite olika syn på värderingar och barnuppfostran. Jag jobbade där lite över ett halvår, sedan började jag studera på LHS och blev sambo med dåvarande pojkvän.


Under tiden jag arbetade som barnflicka hos denna familjen, så hjälpte jag även grannarna med deras barn ibland, om jag ska vara ärlig tyckte jag mer om föräldrarna i denna familjen och de gillade mig, så det blev att jag följde med dem på en semester i Schweiz då de behövde hjälp. Efter det blev det fler semestrar , Thailand, Florida och Bohuslän. Kan säga att det nog är det lyxigaste jobbet jag haft, en bra familj med sunda värderingar med härliga ungar och i fantastisk miljö.


Jag i Bankok på ett löjligt dyrt hotell...

 


Har ni orkat läsa allt ? Beundransvärt ! :)

Att vara barnflicka är ett superbra jobb för man växer mycket, dock är det otroligt jobbigt att ha ansvaret för någon annans barn nästan dgynet runt och dessutom vara så utelämnad till deras regler och rutiner.

Jag har många fina minnen, men är ändå glad att jag slutade när jag gjorde det.

Tänker fortfarande på barnen ibland då jag tyvärr tappat kontakten och hoppas att de mår bra.


Har ni frågor bara ställ dem så svarar jag!

Det kommer kanske fler inlägg om denna tiden framöver om speciella situationer eller minnen .



 


 
 
Margita

Margita

5 mars 2015 21:19

Så roligt att läsa och vilka spännande familjer och miljöer du var i!
Jag har också arbetat som Au Pair men i USA och tyvärr är det inte bara roliga minnen från den tiden...nåja, så allvarligt var det väl inte...men jag trivdes inte riktigt med mamman i familjen.

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Patricia

Patricia

6 mars 2015 11:14

Eftersom jag var nyfiken så läste jag såklart hela inlägget, vilket jag i och för sig alltid gör hos dig haha:).

Jag kan så här i efterhand ångra att inte jag har provat på det där med att vara barnflicka, nu känns det lite i senaste laget haha. Men du fick verkligen en hel del resor på köpet. Det var nog det som lockade mest nu när jag läste ditt inlägg haha. Tack för att du delar med dig!
kram♥

http://patriciac.blogg.se

 
natalia

natalia

6 mars 2015 16:27

Jag skulle vilja prova på det men många har sagt att dem inte trivdes med familjen dem jobbat med så vet inte riktigt :/

Kul att läsa :D

http://nouw.com/nataliatrojan

 
Denise

Denise

7 mars 2015 12:07

Det måste vara ett väldigt påfrestande jobb ändå. Jag hade nog aldrig pallat att bo och jobba hos en familj och knappt ha någon tid över alls..

http://flingans.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards