MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 27 april 2016

DEN "PERFEKTA" FÖRÄLDERN

Av Vivi - 27 april 2016 20:00

 

Ska jag berätta en hemlighet... DET FINNS INGA PERFEKTA FÖRÄLDRAR !!

 

Blir lite trött på uttrycket att "du är perfekt förälder till just ditt barn", nej snälla VAR inte det.

Barn ska inte behöva nå upp till ett perfekt ideal, de ska få veta att alla människor har brister och gör misstag och det är okej, det är hur man hanterar sina misstag som är det viktiga.

Man få bli arg, man få vara trött efter 2 års sömnbrist, man får bli stressad ibland.

Jag har höjt rösten mot Emil vid tillfällen då det inte varit riktigt befogat, bara för att jag varit så otroligt trött. När jag dock har insett detta har jag kramat om, bett om ursäkt och förklarat.

 

Det är klart det inte är okej att stå och skrika på sitt barn stup i kvarten och tro att allt är okej med en ursökt, men vi brister ibland som föräldrar, vi ÄR inte perfekta människor. 

Jag följer väldigt få "kändis-bloggare" eller "kändis-instagrammare" för att det kryper i mig när jag bara ser "perfekta" hem, med "perfekt" leende människor. Det känns inte äkta!

Jag tror dessutom att detta är något som blivit lite av ett "problem" i dagens samhälle. Alla foton och intryck tar vi till oss och många gånger blir de omedvetna krav.

Visst kan vita perfekta inredningsbilder ge mig inspiration, men jag vill se något mer och gärna en dammtuss eller lite skit i hörnen.

 

    

 

Gör era barn tjänsten att vara mänskliga.

VISA att ingen är perfekt för det rimmar dåligt att säga att det är okej att göra misstag men aldrig begå eller erkänna dem själv.

Det är nog ingen slump att ungdomar har mer ångest än någonsin, vem kan nå upp till bilden av att vara:

25 åring med bra jobb, partner, hus/lägenhet, vara förälder, ekologiskätande, cupacakebakande, partydansande, välberest, bloggande, återbrukande supermänniska !!

 

Åtminstone lite suddig, felvikt filt och pappershög i bakgrunden på denna tårtbakerskan

 

 
 
Days by Johanna

Days by Johanna

29 april 2016 11:55

Så jäkla bra inlägg.

Ja jag ser med mycket fram emot nästa helg, skall bli så kul :)

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
Marianne

Marianne

30 april 2016 00:21

Tror alla har skrikit åt sina barn någon gång...det är inte mänskligt att aldrig tappa tålamodet....
Jag är mer än trött på dessa perfekta och kliniskt rena hem, det ska synas att det bor folk där för att det ska se trivsamt ut i mina ögon....

Håller med dej om att d
et är synd om dagens ungdomar....

http://marresmams.blogg.se

 
Margita

Margita

30 april 2016 13:30

Underbart och så behövligt (tyvärr) inlägg! *klappar i händerna*
Det har blivit helt galet och det är banne mig inte lätt att leva upp till alla normer som finns idag. Helt omänskligt. Jag blir också nipprig när jag ser de där bloggarna och jag bryr mig inte heller om dem. Det finns andra väldigt roliga och givande bloggar därute! Som din till exempel.
Det är bra och modigt att du säger som det är. För det finns inga perfekta människor vilket ju egentligen vore outhärdligt...
Jag har också skrikit åt mina barn men trots det har de blivit bra människor....kanske just därför...de vet att allt inte är lätt, ibland blir man trött och säger/gör saker som man sen ångrar. Sånt är ju livet.
Stor kram till dig! <3

http://nouw.com/sengasammelsurium

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards