MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 4 november 2010

Jag brinner lika mycket för detta som feminismen!

Av Vivi - 4 november 2010 14:45

Jag tror på eget ansvar, jag tycker männsikan ska ha frihet och kunna ta ansvar för de beslut hon gör. Sorgligt nog är det inte alla som tar sitt ansvar och det är ju faktiskt därför vi har lagar och reglar att följa för att samhället ska fungera.

 

Debatten om legalisering av Marijuana går ganska varm nu då Kalifornien nyligen röstade om detta , i slutändan röstades det nej. Det finns även en debatt i Sverige huruvida vi bör legalisera Marijuana eller inte.

Personligen hade jag blivit förfärad och ledsen om ja-sidan vann.

 

Jag kan sitta och skriva om alla negativa bieffekter Marijuana har och ja-sägarna kan sitta och tala om liknelser med alkohol osv osv.

Jag kan låta er gå in på denna sidan för mer information eller läsa texten nedan, men  ja-sägarna hittar ändå motargument även om de är bristfälliga.

 

"Cannabis är en lömsk drog som inte direkt ger en fysisk abstinens.

Cannabis är fettlösligt, vilket gör att den lagras i fettcellerna.

Flest fettceller har människan i hjärnan. Alkoholen börjar ”förbrännas” i levern genast efter att den intagits, vilket man känner i form av

en sk. ”krapula”. Beträffande cannabis är det tvärtom.

Cannabis lagras i kroppen upp till 4 veckor. Vilket gör att det är väldigt svårt att veta när man inte har det i kroppen längre.

Efftekten av att röka cannabis är att man känner sig munter, pratsam,

glad eller dylikt. Detta beror på att THC har samma effekt på knoppen

som kroppens eget lycklighetshormon serotonin.

Det som gör cannabis så otroligt skadligt är att kroppen är fiffigare än så.

Då kroppen märker att den får ”lycklighet” på konstgjord väg,

så slutar den så småningom producera serotonin.

I praktiken betyder detta nu att för att känna sig normal, så bör kroppen få THC. Om man då inte röker på nytt så kommer man att känna sig deprimerad. Det är denna koppling som är så oerhört svår att upptäcka och hur snabbt det går är alltid individuellt."

(Texten kommer från denna sida)

 

Låt mig bara säga så här... jag har stött på väldigt många människor under min uppväxt som haft drogproblem och de har nästan alla börjat med Marijuana eller hasch (dvs Cannabis).

Även om de finns ett fåtal personer som anser sig ha koll på sitt användande av Marijuana kan någon aldrig förneka att det är en inkörsport till tyngre droger.

Ingen kan förneka att det precis som alkohol har orsakat mycket skada.

Jag kommer aldrig tycka att alkohol och Cannabis som likvärdiga droger för det är de inte, båda orsakar mycket skada, men jag anser att Cannabis leder till större skada.

Alkohol finns redan idag och varför ska vi legalisera något som är ännu skadligare ?

Att legalisera det ena för att det andra är lagligt är inte ett vettigt argument!

 

Vad tycker ni andra där ute ?

Är ni för eller emot?

Hade gärna hört vad ni som är för legalisering har att säga!

 

  

 

 

 
 
Jenny

Jenny

4 november 2010 15:07

Håller helt med dig! Haft diskussionen med flera jag känner som är för legaliseringen av Cannabis, och vissa av argumenten må vara bra, men de flesta är grundade på lögner som t ex "marijuana är inte skadligt".

http://jennyelin.bloggplatsen.se

 
Zandra

Zandra

4 november 2010 17:29

Jag stör mig så på ja-sägare som liknar det vid alkohol. Precis som texten ovan berättar så påverkar det kroppen på heelt skilda sätt. Och just det att det kan ligga kvar i kroppen så länge.

Läste en insändare i metro härom dagen från en ja-sägare som tyckte att alkohol var ju mycket sämre, och skrev att folk borde läsa på mer. Jag tycker nog att det är den personen som skulle behöva läsa på mer.

Där emot håller jag inte med om att det är en inkörsport till tyngre droger. Där tycker jag att samhället förstorar upp det lite väl mycket.
Där med inte sagt att jag tycker det är ok att röka på.
De som börjar missbruka tyngre droger gör det inte för att de testat just marijuana. Det handlar om hela attityden till droger, om att säga ja eller nej och tydligt sätta gränser. Även för sig själv.
Där emot börjar nog de flesta missbrukare med något "oskyldigt" som marijuana. Men de blir inte missbrukare av tyngre droger pga VAD de börjat med, utan pga ATT de börjat.

http://drak.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mike

4 november 2010 23:03

För.


2012 är det nyval då lär det bli ett ja.

Vivi

5 november 2010 08:04

Har du något argument för ?

 
Sussi

Sussi

5 november 2010 07:57

Emoooot!!!
Jag förstår inte ens hur dom kan ta upp att legalisera det överhuvudtaget! Idioti!!
Tur att Nejsidan vann men jag är lite oroad att det var med så lite..

Jag tänker nog hålla på den hemligheten tills på söndag ;)
GPS är den bästa teknikgrunkan jag köpt på länge. Som jag har haft användning för den. Dessutom känner man sig mindre osäker när man är ute och kör. Jätteskön känsla..

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mike

8 november 2010 14:55

FÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR.

Argument för??

Prova fråga 14 åringarna som röker.
Eller dom som sitter i fängelse som har Adhd som sitter pga cannabis exempelvis.

Gå in på medcan och prova fråga dom sjuka.

Hade min mor ex haft Ms och du skulle stå säga i mitt fejs nej hon har inte rätt till MS så hade jag sparkat skiten ur dig.

Vivi

8 november 2010 14:58

Hmmm väldigt känner att detta inte direkt bidrog till att göra mig mer positivt inställd till Marijuana/Cannabis då det du skriver inte hänger ihop alls.
Men tack för inlägget även om det inte tillförde särskilt mycket till en diskussion.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards