MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 8 november 2011

Stora stygga...

Av Vivi - 8 november 2011 12:30

Missvivi har mycket åsikter idag ... det där med vargdebatten....


Jag förstår verkligen inte hur man kan vara FÖR vargjakt !

Det är vi människor som tagit land från djuren, vi har tagit över deras revir 

& därför anser jag att vi ska visa stor respekt gentemot djur & natur, vi har ett ansvar!

Det är ändå vi som anses vara den intelligenta rasen (vilket verkar vara tvivelaktigt i vissa fall.) 


Visst finns det enstaka fall där vargen är en stor hotbild mot både människor & husdjur

och i de fallen kan jag tycka att det är okej att antingen skjuta av eller omplacera,

men det beslutet ska tas av naturvårdare/naturskydd, människor med kunskap

och inte den enskilda jägaren som endast ser sin sida av saker eller bara helt enkelt är skjutglad.


Att denna debatt har växt till ett krig där människor hänger ut och hotar varandra är helt absurt!

Det är aldrig okej med hot oavsett vilken sida det kommer ifrån !

Att dessutom hänga ut folk offentligt som dessa vargmotståndare gör,

ja det visar bara för mig att det knappast är vargarna som är stora & stygga !

Ni borde skämmas !!


Angelique biter er stora & stygga i hälarna *morr* !

 


  

 
 
Mia

Mia

8 november 2011 13:16

Tack för de orden - känns som om den Vivi jag känner är precis sån, genuint bra, och blir jätteglad att du tror att jag är sån (fast jag egentligen är tidernas största elaking wohahahahaha)

De som skriker värst att vargen ska skjutas är de med minst kunskap om både natur och hur den är skapt, saknar förmodligen också intresset eftersom de ju är högre stående varelser - bara det att i mina ögon sjunker de till den lägsta formen av ohyra.

Dessutom, hur många människor har i historien blivit dödade av varg??!! och håll egna husdjuren inne när vargen är ute, enklare än så kan det inte vara.

Ska till universitetets forskningsstation Tovetorp i januari (planeringsdagar med jobbet) och då får jag än en gång träffa en av Svergies faktiska vargexperter - en som både forskat på dem i hägn därute och följt i skogarna med forskarkollegor. De var uppe o försökte tala med den politiskt sakkunnige (idioten) som satt tidigare, förträngt hans namn nu av bara farten - men han som intet visste sa ja till förra jakten på varg :-(

så nu skrev jag av mig lite här hihi du lockar då fram saker o ting du ;-)

http://fredthevov.blogg.se

 
Anna

Anna

8 november 2011 14:45

Ja du, snart blommar debatten upp på allvar igen, den tredje Januari smäller det...igen och igen och.....

Jag tycker vargjakten är ett bland det mesta tragiska som finns, och jag blir otroligt illa berörd över denna hets mot en utrotningshotad art.
Ett av regerings argument för att tillåta vargjakten var att man var oroad över att inaveln skulle bli för utbredd, vilket visade sej vara helt grundlöst, vargarna obducerades efter morden och forskarna blev nästintill förvånade över att inaveln var så marginell.

Senast en människa blev dödad av en varg i Sverige var den 18/3 1814!!!
Jämför man antalet hundar som dödas av varg så blir även denna siffra marginell jämförelsevis med hundar som dödas av andra djur, som tex vid älgjakten för att inte nämna i trafiken som faktiskt är den största dödsorsaken hos hundar...
Sen är det naturligtvis oerhört tragiskt när det händer oavsett vem/vad som orsakar dödsfallet.
2010 uppskattade naturvårds verket att den svensk/norska vargstammen innefattade ca,270 djur.
Artdatabanken ansåg att vargstammen var "starkt utrotningshotad" samma år.
Riksdagens mål är att stammen ska infatta runt 200 djur.

Om man ger mej ett gott och välgrundat argument för att tillåta vargjakten lovar jag att göra en omvärdering av min nuvarande uppfattning fram till dess tycker jag det är smaklöst och vidrigt!

Dessutom tycker jag tillväga gångs sättet av jakten är brutal.
I och med att vargen inte varit tillåten att jag fram till för två år sedan så har vi inga "vargjägare" i Sverige.
Har du din jaktlicens blir du erbjuden EN eftermiddags "utbildning" för att lära dej jaga varg, sen är det bara att gå ut och skjuta!
Detta resulterar i att dom flesta vargar faktiskt vårdaskjuts under jakten och det krävs eftersök för att hitta dom skadade, chockade och vettskrämda djuren..
Dessutom slarvas det med anmälningarna av skjutna vargar därför skjuts ofta fler vargar än som var tillåtet.
Jadu, skulle kunna skriva en hel skräckhistoria i detta ämne, men tyvärr har jag inte den tiden...just nu iaf!
Dom flesta organisationer som arbetar för djur och natur har listor man kan gå in och skriva på och där kan man oxå ta del av info och statistik i detta ämne.

Ha det så gott!!

http://Anna Skrubbe den enda bloggdrottningen

 
Matilda

Matilda

9 november 2011 21:29

Vilken söt kissemisse

http://matildahaha.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards