MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

Den subtila sexismen är värst....

Av Vivi - 17 juni 2012 15:30

Jag kan ta ett smått sexistiskt skämt,  för det är menat som just ett skämt ...

Jag kan ta en kommentar från en kille om min kropp utan att känna mig som ett objekt...

Jag kan ta rätt mycket om det sker öppet och med välvilja.

Jag vet att detta inte anses vara riktigt okej enligt vissa och att jag hycklar, att jag inte är en sann feminist. 

Men jag anser att feminismen inte handlar om att döma och kritisera hela tiden utan om att göra folk uppmärksamma och kämpa för ett jämlikt samhälle oavsett kön. Det handlar inte om ett "vi mot dem"-tänk, men kanske ett "vi-tänk".


Det jag inte kan ta, det jag tycker är värst, är de subtila budskapen, de som sker i smyg.

En sexistisk kommentar i smyg, en lite opassande kommentar från en chef eller kollega, reklam, reklam och åter reklam ....

Det är enligt mig mycket värre när det sker i smyg, när man på något sätt har en baktanke med det hela. För de är de subtila meddelandena som vi inte riktigt märker som ofta sätter sig. Som det här med kroppsideal, vi matas med bilder av smala människor, redigerade människor, det sätter sig och blir till en norm, så som man ska se ut.


Hur tänker ni ? Har ni några bra exempel på vad ni varit med om?


Den rosa feministen har talat!

 


 

 
 
Linda-Mamma till Alfred

Linda-Mamma till Alfred

17 juni 2012 19:56

Jaaa me like it a lot;) Möhippan var lugn o sansad var inne i Uddevalla åt mat (hon som skall gifta sig är brailianska)så massa god brasiliansk mat. Lekte lekar o presentöppning,man kan jämföra denna möhippa mer som en babyshower. Hon som skall gifta sig hade bjudit in till detta & ordnat med allt;)
Mohahahaa kolla in videon i min blogg fästman lagt upp!!!OM du vill få dig ett gott skratt=)

http://hummingbird.blogg.se

 
Cecilia

Cecilia

17 juni 2012 20:40

Gillar din outfit och katten ;) hihi. Sött!

Jag håller med dig faktiskt!
När saker sker i smyg så brukar personen i fråga oftast veta att det är fel också. Just därför man smyger med det?
Jag är dock inte helt insatt i det här med feminister, kan inte så mycket om det.... men man tänker ju orakad, manlig kvinna typ. Fast jag VET att så inte är fallet :)

Japp, rösten BLIR faktiskt svagare :)
Men nu känns det som att jag tappat min karaktär, jag kan inte stå emot att äta en del gott med för mycket kalorier. Vad hände liksom? Nu motionerar jag knappt alls och äter mycket som jag inte borde äta, i alla fall inte dagligen :-P Känner mig som en tjockis som börjar banta varje måndag , haha. Nåväl, det ska nog lösa sig :)

Har du haft en bra helg? Vad har du hittat på?

Kram

http://www.ceciliadarling.se

 
Kashaya

Kashaya

17 juni 2012 20:43

Känns som en bra inställning. Håller med om att de subtila budskapen är de värsta.

Sv. Vad bra att oljan kommit fram.=)

http://kashaysblogg.blogspot.com

 
Fnulan

Fnulan

18 juni 2012 00:15

Du är så klok min fina Vivi!!! Och förbannat snygg med!

http://bloggfamiljen.se/fnulan

 
trollet

trollet

18 juni 2012 10:41

inte så subtilt, men jag känner en tjej som sitter i rullstol och hon fick svaret vid adoptionsfråga: " hade det varit din man som suttit i rullstol hade det gått bra... " Nu visade det sej att hon kunde få barn så det slutade fint, men det känns lite 1700-tal;)

http://www.lchftrollet.blogg.se

 
Lotta

Lotta

18 juni 2012 10:52

Hahaha! Kulig bild....cool!! Jag håller fullständigt med dig om ditt inlägg!! Det handlar om ett VI-tänk-inget annat!! Tycker du har en kul blogg....undrar om vi kanske skulle länka till varandra??? Du kan väl lämna ett meddelande inne hos mej i så fall!! Kramen

http://www.nogg.se/lillalotta

 
Niklas Persson

Niklas Persson

18 juni 2012 11:44

Som kille och med risk bli sågad vid fotknölarna eller inte alls tagen på allvar i frågan.

Men om jag inte kan SKOJA lite om sex, eller få berömma någons utseende?! Fan vad trist det skulle vara!

Om jag inte får tycka någon har snygg rumpa, eller är söt eller fina börst eller vad det nu än är. Söta tår! Ska jag inte kunna säga det utan att vara sexistisk, utseendefixerad eller vad det nu kan vara?!

Jag tycker ju också man kan skämta om allt, om det som du säger är just ett skämt!

http://farbrorn.bloggplatsen.se

 
Niklas Persson

Niklas Persson

18 juni 2012 11:46

By the way! Snygga short, om än lite långa... ;-)

http://farbrorn.bloggplatsen.se

Vivi

18 juni 2012 11:54

Ha ha , inte det minsta subtilt alls. Tack !

 
Niklas Persson

Niklas Persson

18 juni 2012 11:53

Jo jag tror jag är med! :-)

Men feminism är ju lite bakvänt. Jag tycker självklart alla ska vara lika värda, alla ha samma rättigheter och allt det. Men det ska gälla ALLA åt alla håll och kanter. Varför slåss "bara" för tjejerna det finns ju bra många fler som blir orättvist behandlade...

Sen om någon inte vill raka sig under armarna eller benen, fine by me! Jag tycker det finare om en tjej gör det. Men jag är inte den som dömmer någon! :-P

http://farbrorn.bloggplatsen.se

Vivi

18 juni 2012 12:01

Jag håller med dig att det finns många orättvisor, men för att bekämpa en orättvisa måste vi först uppmärksamma den och alla brinner vi ju olika mycket för olika orättvisor och alla orättvisor blir olika behandlade...
Orättvisor mot barn t.ex det upprör alla, rasism upprör de flesta, men många orättvisor mot kvinnor finns ändå kvar och när man väljer att uppmärksamma dem så går folk ofta till motattack.

Jag är feminist för att jag helt enkelt anser att man bör uppmärksamma orättvisorna mot kvinnor. Jag tycker att lika lön för lika arbete bör gälla och att de tusentals våldbrott mot kvinnor bör uppmärksammas. Jag tycker även det är orättvist att kvinnor utan barn runt 30 år har svårare att få anställning än män utan barn som är 30år. Så länge de sakerna består kommer jag prata om dem ;)
Sedan innebär inte det att jag blundar för alla andra orättvisor.
Mvh

 
Niklas Persson

Niklas Persson

18 juni 2012 12:34

Jag vet, och jag hackade ju inte på dig! Jag vet att du är sansad och går att diskutera med! :D

Jag håller med dig om allt det du skriver och tycker som dig!

Fast jag tycker ju tjejer ska raka armar, ben och ja...:-P

Nu retades jag! :-D

http://farbrorn.bloggplatsen.se

 
Teskedsmamman

Teskedsmamman

18 juni 2012 21:28

Jag kan bara hålla med dig, det läggs alldeles för mycket energi, feminister emellan, för att tjafsa om vem som är den mest riktiga feministen.

Jag anser inte att en feminist i högklackat och rakat är mindre feminist än en i näbbstövlar och naturlig behåring där den natiruligt existerar.

Det som gör feministen är målet alla bör eftersträva, att vara medveten om vad alla våra val innebär och vilka effekter de har. Samt att uppmärksamma allt objektifierande överallt.

http://www.teskedsmamma.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards