MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 26 juni 2012

Kokboksutmaning- Midsommardröm!

Av Vivi - 26 juni 2012 18:33

Detta var en väldigt roligt och väldigt passande utmaning Eleonore valde så här i sommartider.

En midsommardröm råkar dessutom vara en av mina favorit pjäser av Shakespear.

Till denna utmaning har jag inte mindre än två recept redo !


Först det godaste bålet jag har druckit....





Midsommarbål till ca 8 personer:




2 st flaskor Rosévin (75cl flaskor)
8 cl Cointreau
1 l Tranbärsjuice
Sprite (tydligen efter önskemål då ingen mängd står angiven)
Saft av 2 st Citroner
3 st Lime
2 l Jordgubbar
Is




Blanda vin, cointreau, jucie och saften av citronerna.
Skär lime och jordgubbar i önskat format ;)
Tillsätt läsken (sprite) strax innan servering tillsammans med jordgubbar, lime och is



Tillsist en väldigt god och otroligt lättgjord efterätt:



Hallonpanacotta med vitchokladgrädde & jordgubbar:


1 gelatinblad
1½ dl vispgrädde
2 tsk strösocker

½ vaniljstång
250 g KESELLA hallon


Vitchokladgrädde:

200gr vit choklad, finhackad

2,5 dl grädde


Jordgubbar till dekoration


Ta gelatinbladet och lägg det i kallt vatten i ca 5 min.

Koka upp grädde, socker och vaniljen

(vaniljstången snittar du upp och skrapar ur kornen, ned med kornen i grädden).

Ta kastrullen åt sidan & ta upp gelatinbladet, krama ur vattnet och i med det i grädden,

låt svalna lite grann. Häll i kesellan. Låt stå i kyl minst 4 timmar.


Värm grädden till strax under kokpunkten och häll grädden sedan över den hackade chokladen, vispa tills all choklad smält och ställ i kyl i ca 4 timmar. Vispa sedan grädden fluffig och fast!


Häll på chokladgrädden (eller spritsa) på panacottan och dekorera med jordgubbar !


Hoppas ni får nytta av dessa recepten i sommar!


 





 
 
Margita

Margita

26 juni 2012 18:59

Den bålen verkar jättegod! Måste pröva nån gång. Kanske jag ändå ska ha en inflyttningsfest och bjuda på den? Fast det får faktiskt bli när kattungarna flyttat i oktober. Bättre sent än aldrig :)

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Thessan

Thessan

26 juni 2012 19:22

Tack så mkt! Datorn har lagat sig själv på nåt underligt sätt, nu funkar det igen iaf, bara hålla tummarna att det fortsätter så. Annars är biblioteket min blogg räddning men det e ju segt att behöva gå upp dit varje gång. kram

http://amigurumiblogg.bloggplatsen.se

 
Johanna

Johanna

26 juni 2012 19:40

oh det lät gott mums!

Ja, ibland kan man ta det för lugnt det är inte bra! När har ni semester? I fall man har vägarna förbi :)

kram

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
Linda-Mamma till Alfred

Linda-Mamma till Alfred

26 juni 2012 19:51

Åh ja lite regn kom det på oss men vad gör det med trevligt sällskap, god mat & dryck =) Äsch det var inget jag snurrade blogg.se har ju ändrat lite till det bättre helt klart lite mer avancerat men bra..så jag var lite förvirrad..haha..
Denna helg skall vi på bröllop o nästa åker jag till Köpenhamn med en tjejkompis,skall bli riktigt skoj!

http://hummingbird.blogg.se

 
Linda

Linda

26 juni 2012 21:54

Det låter riktigt gott, både bålet och pannacottan. Jag ska ha de här recepten i åtanke i sommar :-)
Det är så roligt med nya recept, tack för dem!
Kram

http://www.enlitenvra.blogspot.com

 
Sussi

Sussi

26 juni 2012 22:32

Så mycket gott du läskar med. Bål är otroligt gott (oftast i alla fall :)). Sist gjorde jag en med fläder i. Kommer inte ihåg hur jag gjorde den tyvärr men supergod var den..

Lätta efterrätter gillar jag. Något att fundera på när jag har tjejerna på besök nästa gång..

Tvättbjörnslooken försvann ganska så fort som tur är. Trist att ni inte hade bra väder..

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

26 juni 2012 22:50

Recept är aldrig fel att få:)

Tusen tack för alla tips:) Idag var vi ner på södra delen av Öland och även lite promenad i Borgholm blev det. Imorgon blir det nog mer Norra Öland:)
Kramar

http://patriciac.blogg.se

 
chris

chris

26 juni 2012 23:45

mm efterrätten kanske man kan göra nån gång till kalas :)

http://chriisss.blogg.se

 
Bodypalace

Bodypalace

27 juni 2012 18:28

Tack för tipset, den bålen ska testas! :D

Du är så välkommen så till bloggen :) Vore bara kul om det blev lite mer varierat på åldrarna. Hehe be maken hitta till bloggen också ;) Inte för att det är fel med att hjälpa så många tonåringar, men ja som sagt mer variert då jag vet att det finns många över 20 som faktiskt läser bloggen också.

http://bodypalace.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards