MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 8 april 2014

Missvivis marmorerade cheesecake

Av Vivi - 8 april 2014 18:00

Här kommer receptet på den marmorerade cheesecaken, lite ändringar har jag gjort.

Vi var 7 vuxna och 2 barn och det blev över så receptet borde räcka till ca 10 personer.


MISSVIVIS marmorerade cheesecake


BOTTEN

225gr digestive

1 dl rostade hasselnötskärnor (hackade)

3st dubbeldajm

25gr mörk choklad

ca 75gr smält smör


Krossa digestive, krossa dajmen. Blanda Smält smöret och häll i chokladen (finhackad ) och låt allt smälta tillsammans, häll sedan över digestiven! Rör i hop detta och tryck ut det i en form ca 20-24 cm i diameter med löstagbar botten. Ställ i kyl medans du gör fyllningen.


FYLLNING

400gr Philadephia ost

2 dl naturell yoghurt

1 1/4 dl socker

1 tsk vanilj

3½ dl grädde

175gr mörk choklad

200gr vit choklad

7gr gelatinpulver (ca 3 tsk)

3 msk vatten


Hacka chokladen och smält mörk för sig och ljus för sig.

Rör ihop socker och philadelphiaost, rör sedan ned yoghurt och vanilj.

Vispa grädden ganska hårt och vänd ned denna i förra blandningen.

Häll gelatinpulver i vattnet i en värmetålig bunke, ta sedan och rör ihop denna över ett vattenbad tills gelatinpulvret smält. Häll sedan ned gelatinet i ost/grädd-blandningen och dela upp blandningen i 2 bunkar.

Häll i mörk choklad (smält) i bunke ett

Häll i vit choklad (smält) i bunke 2


Häll den ljusa fyllningen över botten och bred ut, sedan den mörka fyllningen.

För att marmorera kakan kan du ta en kniv och försiktigt blanda runt.

Vill ni göra mönster på ovandelen som jag har gjort är det bara att använda en gaffel.


Servera med hallon

(eller kanske blåbär? Vad ni själva tycker är gott, man kan också äta den som den är utan tillbehör )


ENJOY !


   






 
 
Linda-Mamma till Alfred

Linda-Mamma till Alfred

8 april 2014 20:10

OH MY GOD!!!Fasiken,gud,vad ÄR detta för ngt smaskigt!Jag är kass på att baka sådana här godsaker!
Åh vilken tur att ngn läser i alla fall!
ÅÅÅÅÅÅ bloggresa!!Gud vad kul!Kanske kan ordna ngn sammankomst här sommar igen;)Jag har semester v 28,29,30,33.Eller tänkte du snart?Jag jobbar ju men helg fungerar ju.

http://hummingbird.blogg.se

 
Madde

Madde

9 april 2014 08:50

Åh det där såg fräscht ut! Kanske skall göra en sådan till Millas kalas på lördag? :-)

http://www.madelein.se

 
Linda

Linda

9 april 2014 09:16

Den här ska bjuda på till kaffet på påskafton! Låter riktigt mumsig :)

Det vore verkligen skoj om vi kunde få till det och ses på mässan!
Ha en skön onsdag :)
Kram

http://www.enlitenvra.blogspot.com

 
Margita

Margita

9 april 2014 16:39

Åh tack! Denna måste jag absolut göra, den verkar supersmarrig!! :)

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Ida

Ida

9 april 2014 18:44

Detta tackar vi för! Mums!! :D

SV: Tack! Ont i ryggen är inte att leka med! Tur det finns värktabletter. ;) Själv kör jag ipren. Mår lite bättre idag men är fortfarande trött och lite yr. Hoppas vara pigg till helgen då jag ska ut och dansa. ;) kram

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards