MissVivis synvinklar

Alla inlägg under augusti 2014

Av Vivi - 10 augusti 2014 08:45

  Idag gästbloggar jag hos Sojka.nu, jag skriver om ett av mina favorit ämnen "sund utan vikthets".

Det är alldeles för mycket press på hur vi ska vara och se ut i dagens samhälle,
jag försöker motverka det genom mina små inlägg.

Är det några av er som hittat hit därifrån kanske ?

VÄLKOMNA

(både gamla och nya såklart)


Snabb presentation av mig:

*vink vink*

 


Jag är lillasyster, storasyster, fru, mamma, dotter, kattmamma, vän, feminist, godisgris.

Jag älskar att baka, resa, fika, se filmer, SPA:a,  umgås med nära och kära,
ja  jag nog är lite som de flesta.

Jag brukar även säga att jag varit med om mer än de flesta, men mindre än många.

Ni hittar tankar och tips m.m i kategorierna till höger ------->

 

Är just nu arbetslös, men jobbar på det (ha ha ... ha).

Jag passar därför på att engagera mig, är med i den lokala styrelsen för Frisk och Fri - riksföreningen mot ätstörningar. Just nu tar den inte mycket tid då vi fortfarande är så få personer i just vår lokala förening.


Sedan vill jag gärna nämna ett projekt jag hjälper till med lite extra nu i Augusti ...
för ni kan väldigt lätt hjälpa till!

Den 31 augusti hålls en stor loppis med lotteri & uppträdanden i Halmstad

Alla intäkter går till barncancerfonden !!

Hade behövt så många bloggare som möjlgit att skriva ett litet inlägg om detta,

ju fler folk som kommer och köper lotter, barngrejjer osv ju mer pengar till barncancerfonden.

Läs mer på bloggen här:

http://forbarnmotcancer.bloggplatsen.se/

 


DET VAR LITE FRÅN MIG.

Svarar alltid på kommentarer, så bara skriv om ni undrar något.

Massa kramar från Missvivi


                                                         




Av Vivi - 9 augusti 2014 17:31

Jo marknaden igår... vet inte riktigt vad jag ska tycka.

Sjönevadsmarknad var ...okej. Det fanns det som det brukar finnas på marknader, men jag saknade lite fler spännande matstånd. Köpte inte alls mycket.

Det fanns  även ett tivoli, något som Emil var lite liten för ... men mamma kunde inte riktigt låta bli ...


  

Jag fick det bästa med mig från marknaden igår iaf ...

SMÖRKOLA !!!

 


Det blev en liten påse till mig, men en större till min syster

Hon ÄLSKAR nämligen smörkola, mer än vad jag gör och oturligt nog smälte ALLA hennes kolor bort i värmen ... hrm hrm hrm ....

   Hon ska få dem i morgon på vår bokbytarträff!


Hoppas ni har en fin helg alla fina läsare !


Av Vivi - 8 augusti 2014 11:15

Hej alla fina!

Igår tog vi en sväng och handlade lite barngrejjer, har t.ex länge velat ha en fårskinnsfäll till vagnen och hittade en prisvärd på Babyproffsen. Sedan blev det spontan grillning hemma hos mina föräldrar.


Idag ska vi dock hitta på lite mer spännande saker, vi ska på Sjönevadsmarknad! Jag har aldrig varit där, men det är så mysigt med marknader och ville verkligen gå på en med Emil i sommar, vi har bara inte haft tid förrän nu.

Brukar ni gå på marknader? Har ni någon speciell ni kan rekommendera ?





Av Vivi - 7 augusti 2014 10:30


Inte var det många som tävlade, men det gav ju högre vinstchans,

vinnaren blev....

LINDA !!!!

  
Grattis tjejen

(förlåt alla läsare, man jag blir alltid lite extra glad när någon jag känner vinner.)

 




Av Vivi - 7 augusti 2014 09:47

Blev inspirerad av Den tvetydiga mammans inlägg i Sojkas blogg igår.

Det handlade om depression och hur svårt vi ofta har att prata om detta ämne, samma sak är det ju ofta med ångest. Kanske speciellt som småbarnsförälder.... det är helt okej att vi är trötta, samtidigt ska man ju vara så där härligt lycklig med sin lilla familj.


Jag har haft en del ångest i olika perioder i mitt liv och oftast skämts lite för det då jag tyckt att jag haft det allt för bra i mitt liv för att ha något att ha ångest över.
Samtidigt kan du inte jämföra dig med andra för det finns ALLTID de som har det värre och mår sämre än vad du gör, jo så är det ! Detta är dock egentligen inget som borde påverka dig åt varken det ena eller andra hållet, för det enda som betyder något är hur DU mår och VAD du tänker göra åt det!

Det är viktigt att be om hjälp när man känner att man inte riktigt reder ut det själv.


Jag har gått till psykolog och pratat vid två perioder då jag mådde som sämst och det har varit välbehövligt. Framförallt vill jag rekommendera KBT-terapi som fokuserar mycket på hur du kan hantera dina problem och hjälper dig rent konkret att hitta tankesätt och övningar som kan få dig att må bättre.


Jag ska vara helt ärlig och säga att jag haft en del RIKTIGT jobbiga ångestanfall nu när jag slutat amma, först förstod jag inte vart ifrån den kom. Jag förstod inte varför dessa känslor kom nu och funderade först på om jag kunde fått en försenad förlossningsdepression, men sedan kom jag på att ammningen påverkar hormonerna.

Ibland kan det finnas fysiska orsaker till ångesten som plötsliga och kraftiga hormonförändringar.

Visst har sömnbrist och tandvärk hos lilleman spelat in i allt detta, men jag förstod att det var något mer.  

Jag slutade amma för ca 3 veckor sedan och då var det som värst, men nu mår jag redan mycket bättre. Det kan vara lite lättare att hantera ångesten ibland om man vet varför man har den.


Hoppas dessa tankar känns igen av någon eller kan vara till hjälp, bara fråga om ni undrar något !

  

 

Av Vivi - 6 augusti 2014 15:00

ÄLSKAR denna sjalen jag köpte på Åhlens häromdagen!

Bästa är att den bara kostade 199kr , vilket är bra pris med tanke på hur gosig den är.

Den går dessutom att använda till både klänning, kjol och byxor !!


LOVE. IT !!!!

( FUNGERAR BRA OM MAN ÄR GRAVID ELLER AMMAR OCKSÅ )

 

Av Vivi - 5 augusti 2014 18:42

Nu är jag då officiellt arbetslös igen ....

Det är en speciell känsla, en känsla jag just nu försöker ignorera så gott jag kan...

Jag är LIVRÄDD för hur jag kommer må om jag går arbetslös hela hösten och senariot är ju inte helt otroligt eftersom jag är en småbarnsmamma utan riktig utbildning, de står inte högt i kurs.

Det är faktiskt i denna roll jag personligen mest känner av vi inte har kommit så långt med jämställdheten i Sverige som vi tror, en man som har småbarn döms inte bort på samma sätt av arbetsgivare som en kvinna... ni må protestera över detta, men så är det faktiskt om du kollar verkligheten. Inte alla företag naturligtvis , men många.


Hur som helst kan jag inte göra så mycket mer än att försöka nå mina kontakter, lägga ut när och söka så många jobb jag kan. Det är det jag får fokusera på.

Så om ni därute vet någon som behöver en flexibel, lojal och extremt serviceinriktad småbarnsmamma på minst 75% så hör av er !

*blink blink*

 




Av Vivi - 4 augusti 2014 13:47

Segt!

Segt, segt, segt, varmt och lite åskigt är det i vårt hushåll just nu !

Glömde ju helt att skriva igår *skäms*

Har tyvärr IIIINGET vettigt att skriva idag heller, lite bloggtorka.... men om ni kollar i min länklista hittar ni en massa bra bloggar .... t.ex kan ni titta in hos Sojka.nu ! Hon har en massa gästbloggare denna veckan så man har chansen att hitta en massa nya bloggare att följa och ja ... kanske hittar ni även ett inlägg från lilla mig !

  

Ska hitta en kväll i veckan då jag lovar lägga Zombie-serier, spindeldödande, maken & barn åt sidan och ägna mig åt er lite grann.

Puss så länge !!                                               ...och glöm inte att tävla !! ----------->


Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards