MissVivis synvinklar

Direktlänk till inlägg 6 april 2016

Vad var det som hände egentligen ?

Av Vivi - 6 april 2016 21:11

Ja den där "pausen"

Det finns så många faktorer.... så här kommer ett sådant där otroligt avskalat och ärligt inlägg.

 

Jag jobbade och trivdes, blev gravid och när jag kunde tro på att allt skulle gå bra denna gång så var jag en lycklig och harmonisk mamma. Detta höll i sig ungefär tills jag slutade amma och gick från mammaledig till arbetslös.

Det hände något, något med kombinationen extrem sömnbrist (ja småbarnsföräldrar sover dåligt, men vi sov nog lite sämre än många), hormonförändringar pga ammningen och att jag faktiskt blev just arbetslös.

 

Jag var helt slutkörd och pågränsen till en utmattningsdepression, jag hängde knappt ihop vissa dagar, jag hade tillochfrån ingen livslust och ångestattacker/stressattacker. Hade otroligt dåligt samvete över att jag inte var den syster, vän, fru och framförallt mamma som jag ville vara, som jag brukade vara.

Jag har först nu insett hur olik jag måste varit mig själv.

 

 

 

Första förändringen kom när jag blev timanställd i en sjukhusväxel. Underbara kollegor och ett roligt jobb, men jag var redan slutkörd när jag började och att köra igång en timanställning med en liten som sover dåligt och både dag/natt- och helgpass, ja det slet otroligt mycket på mig.

Det värsta var ändå att aldrig riktigt känna att man var ledig, att man måste ta de pass man blev erbjuden för att både visa framfötterna och även för att ekonomiskt klara de perioder man inte fick så många pass.

 

Sedan kom detta jobbet....

Ett jobb jag först var tveksam till som nu visat sig vara det bästa beslut jag tagit. Jag trivs så otroligt bra, jag har fasta tider, en underbar chef, superbra kollegor och får MASSOR av beröm.

Visst... jag pendlar 1½ h/dag sammanlagt, men det är det värt och snart byter vi lokaler, då blir det lite närmre.

Vi håller dessutom på att sälja vårt hus och hoppas hitta ett hus närmare min nya arbetsplats!

Det är väl en liten summering....

 

Timanställningar borde ses över, både dem, projektanställningar och bemanning sliter ut människor i onödan och kostar mer än de smakar. Bra som kortsiktiga lösningar, men ärligt talat är de sällan kortsiktiga, de flesta har de anställningsvillkoren i flera år !

Fy fasen !

 

KRAM på er alla fina !!!

 

 

 


 
 
Marianne

Marianne

6 april 2016 22:10

Det förstår nog alla att du haft entuff tid, skönt för er att det vänt och att du mår så mycket bättre.
Timanställning borde vara förbjudet, att aldrig kunna planera, varken sin tid eller ekonomi. ..Jag förstår inte att facket går med på det.

Jag har kikar in här tidigare men aldrig kommenterat ;)

http://marresmams.blogg.se

 
Mimmi

Mimmi

7 april 2016 07:05

Jag vet precis hur det är att vara timanställd: det är hemskt! Det går inte att planera någonting, och som du skriver vill man ju inte tacka nej till något pass. Detta leder till att man tackar ja åt allt, för att visa att man är villig att jobba men också för pengarna. Timanställningar borde verkligen ses över, det är inte mänskligt att jobba så.

http://mittlivsommiimz.wordpress.com

 
Ingen bild

mariann lifwergren

7 april 2016 07:31

Ibland blir livet lite överväldigande. ..man vill så mycket men kropp och knopp orkar inte med. Så glad för din skull.❤
Jag pendlar med... lite mer än 2 timmar per dag. Men det funkar 😊
Kram Maya

 
Days by Johanna

Days by Johanna

7 april 2016 13:52

Många faktorer och förstår det var tufft med timanställningen, men vågar inte säga nej för då kanske de inte ringer igen!

Blogga när du känner för det, så gör jag med, man skall inte känna press :) kram kram

http://daysbyjohanna.blogspot.se

 
natalia

natalia

8 april 2016 11:03

Men gud vad kul att få kommentar av dig :D

http://nouw.com/nattis

 
natalia

natalia

8 april 2016 11:03

Underbart att du är tillbaka :D

http://nouw.com/nattis

 
Sussi

Sussi

8 april 2016 23:45

Sv. Jag fick ett jobb som var både närmare och bättre. Där jobbade jag i 1 år ungefär. Sen fick jag ett nytt jobb där jag trivs ännu bättre :)
Kram

http://nouw.com/enkelthemma

 
Margita

Margita

25 april 2016 21:43

Det är verkligen helt förkastligt med timanställning. Om man inte har familj kan det kanske funka men ett fast jobb borde ju vara självklart. Kombinationen småbarn och vara arbetslös är stressigt. Så skönt att du nu fått ett bra jobb och att du trivs. Grattis!

http://Nouw.com/sengasammelsurium

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi - 17 augusti 2016 09:07

Det är något speciellt med de där första.... Första tårtbiten Första steget Första resan ..... Första karusellen !!                    Det kommer inte bli det sista .... speciellt det lilla parisehjulet Emil älskade ...

Av Vivi - 13 augusti 2016 10:15


Jag har gått upp något kilo och det är nog för att mitt hjärta blivit så tungt så tungt. Jag tror mammahjärtan ofta väger tyngre än andras..... (och vissa pappan-hjärtna med så klart). Det är en massa spännande på gång i våra liv nu och mycket av d...

Av Vivi - 9 augusti 2016 09:56


Semester.... ahhhh ljuvliga semester.... typ! Okej jag får faktiskt vara liiite bitter att hösten började samtidigt som min semester och för att det faktiskt är lite svårt att slappna av när man förbereder för flytt. Dessutom så fick vi ställa in...

Av Vivi - 17 juli 2016 12:00


Jag läste just en fantastiskt sorglig krönika av Staffan Landin (läs den gärna här). Den handlar om flyktingfrågan och framförallt om det orimliga hat den frågan väcker och troll .... jävla troll. Jag har ingen sympati för de människor som via r...

Av Vivi - 18 juni 2016 16:03


.. SER JAG UT NÄR JAG FÖRSÖKER GÖRA SIT-UPs.....

Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards