MissVivis synvinklar

Alla inlägg under juni 2011

Av Vivi - 7 juni 2011 12:45

Uttrycket: "Independent Movie" har jag alltid haft lite svårt

för att tolka, men jag antar att det gäller en film som inte är

producerad av något stort filmbolag.

Kanske t.o.m en relativt okänd fim för allmänheten.

 

Jag får ju nästan här välja en liten filmserie som kommer från en bokserie som jag verkligen älskade när jag var yngre,

nämligen böckerna om Angelique.

En del av er kanske känner igen dem, men det är inte så många som vet att de gjorde en filmatisering på de första böckerna i serien.

Filmerna dryper av romantik, kass filmning & starka känslor

och jag älskar dem !




Av Vivi - 7 juni 2011 09:15

Godmorgon !!

Det känns alltid lite konstigt att vara tillbaka på jobbet efter en lång ledighet, i mitt fall har jag inga högar med pappersarbete som väntar utan det tog ungefär 30 min. att gå igenom de få mail som behövdes kollas.

Så vad gör man nu ... bloggar !   


Det har varit så otroligt skönt att vara hemma några dagar efter resan, man har hunnit fixa lite hemma, fika med goda vänner och slappat lite extra. Sedan kan jag ju önskar att jag hade fått ännu mera gjort och framförallt ätit mindre skräpmat nu när man varit hemma, men det får jag ta tag i denna veckan.

Nu blir det stopp på onyttigheter för trots att jag åt sallad varje dag i turkiet så har jag gått upp i vikt. Jag som trodde att en dag vid poolen förbrände minst en glass och ett par drinkar...   


Annars måste jag säga att det turkiska köket är underskattat, det finns så mycket god mat och det är otroligt duktiga på just kyckling. Den kyckling jag har ätit har varit riktigt mör och väldigt god , antingen om det har varit kycklingkebab, gryta eller grillat. De är också väldigt duktiga på grönsaksgrytor och på hotellet har jag frossat i olika sallader !


Hotellet hade gratis glass varje dag, farligt!

Här unnar jag mig dock en lyxglass på strandpromendaden i Side.


Milkshake med sprit är grejjer det
  
De lagade som sagt fantastisk kyckling, detta är kyckling Baijram *mums*
  

Lillasysters favorit, grönsaksgryta serverad & tillagad i en lerform. 

Mammas favorit var köttgryta/kebabblandning i lerkrus     

Fina fisken !

Turkisk kaffe, det hade en liten smak av choklad & bark, men var riktigt gott!
  
Det blev 1st Öl under resan (jag är ingen stor öldrickare).


Massa grönt ... och lite rött! 


Mellanmål, kakorna var såååå goda !   




Av Vivi - 4 juni 2011 13:00

En film som inte är svensk.... oooooh så svårt   

För att göra det lite svårare bestämmer jag att jag inte får välja en

amerikansk eller ens engelskspråkig film!


...eller det var ju faktiskt inte så svårt !

underbara Amélie från Montmartre

Av Vivi - 3 juni 2011 22:19


Man blir ju lite partysugen faktiskt....

 

Av Vivi - 3 juni 2011 14:40

Turkiet i Maj är vackert !!!

Side är dessutom fullt av vackra strandvyer och gamla ruiner !

      


       

Av Vivi - 3 juni 2011 14:00

Eftersom jag sett så få dokumentärer

väljer jag en film som är baserad på en sann historia

och då blir det denna härliga "you go girl"-film !

Av Vivi - 3 juni 2011 11:20

Nu är man hemma i sverige igen och gissa om jag var glad över att landa i ett soligt sverige med 22 plusgrader, det gör ju övergången så mycket lättare   

Vi kom hem igår kväll så egentligen kunde jag ju jobbat idag, men nu är jag otroligt tacksam över att ha tagit semester även denna dagen. Vi har ju en hel del tvätt, trädgårdpyssel & gräsklippning som vi behöver ta tag i.


Vi har verkligen haft det underbart, mycket kvalitétstid med familjen har det blivit, utflykter och mysiga middagar, det turkiska köket är verkligen fantastiskt, väldigt underskattat !

Jag kommer skriva lite mer om själva resan snart, men jag måste komma iordning lite här hemma först, i morgon ska vi dessutom hämta hem våra pälsklingar som varit hemma hos Husor och haft det lyxigt.

    


Nu ska  jag ta tag i trädgården, sedan blir det nog lite solande i trädgården innan jag åker iväg för att hämta mitt (väldigt försenade) ellospaket. Jag ska iväg till frisören lite senare också, mitt hår behöver tonas lite och definitivt klippas eftersom jag inte klippt det sedan februari, att frisören dessutom är en av mina bästa vänner som precis kommit hem från en långresa  USA gör ju inte saken sämre !!   


Hoppas ni haft det bra här hemma, tack för alla underbara kommentarer !!!

Massa kramar !!!

Av Vivi - 3 juni 2011 09:00

För ett år sedan var det ungefär en månad kvar tills mitt bröllop då skrev jag detta...


Jag hoppas du dör för jag älskar dig!


Provocerande titel ?

 

Min älskade mormor har i flera år varit inlagd på hem, hon är dement och senaste åren inte haft någon kontakt med yttervärlden.

Min mormor gick egentligen bort för länge sedan....

Jag har inte besökt henne på flera år, jag tror jag träffade henne sist 2003.

Det är nog många som tycker detta är konstigt kanske t.o.m elakt

 

Anledningen till att jag inte träffat henne är delvis för att min mamma bett mig att låta bli, detta just för att jag ska få bevara de fina minnen jag har av mormor.

Sist jag träffade henne så var hon svår att nå, men vi hade iaf en fin stund tillsammans och den vill jag behålla, det är så jag vill minnas henne.

Jag har jobbade med dementa på ett ålderdomshem en sommar när bara var 16 år och nej, det är absolut inte så jag vill minnas min älskade mormor.

Så det är ett högst själviskt val, men också ett val baserat på respekten jag har för min mamma och även min mormor.

Min vackra,fina mormor, hon hade hatat detta!

Hon hatade det hon höll på att bli när hon fortfarande var vid någorlunda medvetande, det var en av de värsta perioderna vår släkt & familj haft och väldigt smärtsamt speciellt för min mor.

Det gör ont att se någon man älskar tyna bort och det gör ont att man inte kan förhindra det eller hjälpa till.

 

  

 

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag idag fick veta att min mormor är döende, eller iaf hennes kropp.

Det är nästan exakt en månad sedan min morfar tog sitt sista andetag och efter flera år kämpande & perioder av sjukdomar verkar min mormor nu följa efter.

Det är t.o.m så att samma natt morfar gick bort blev mormor akut dålig,

ingen hade sagt något till henne om att morfar gått bort...

Och nu verkar det som om hennes kropp äntligen är redo att ge upp.

 

Det finns något som är större än vi, det finns osynliga band mellan människor vi inte kan se eller ta på, jag är övertygad om detta,

nu mer än någonsin.

Det finns så många tecken på detta band mellan min mormor & morfar,

som om min mormor sagt:

"nej du, jag tror inte på Gud och jag går inte ensam ut i mörker, jag väntar"

Döden har aldrig skrämt mig, smärta, lidande och ensamhet kan göra det ,

men inte döden. Jag tror vi kommer till något bättre, jag tror på kärlek i evighet och att den är lika gränslös som universum!



Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards