MissVivis synvinklar

Alla inlägg under augusti 2010

Av Vivi - 29 augusti 2010 19:52

CHOKLADÄLSKARENS TÅRTA! (till ca 10 personer)

 

Fyllning:

2,5-3 dl Grädde

200gr vit choklad (finhackad)

 

Botten:

225gr Smör

2,5 dl Socker

1 tsk Vaniljsocker

4 ägg (uppvispade)

1 2/3 dl Kakao

2,5 dl Mjöl

 

Glasyr:

350 gr Mörk choklad

115gr Smör

85 ml Grädde 

 

1) Fixa fyllningen, fin hacka chokladen , värm grädde till kokpunkt och häll sedan över chokladen. Rör till all choklad är smält och ställ sedan svalt i minst 2 timmar.

Ta sedan fram den och vispa den till den tjocknar (precis som med grädde).

 

2) Bottnarna: Vispa socker & smör poröst häll sedan i de uppvispade äggen lite i taget.

Ta en separat bunke och sikta ned mjöl & kakao vänd sedan ned detta i smör/äggblandningen. In i ugn i 180 grader i ca 40-45min.

 Skär sedan kakan i två eller tre lager, när den är sval kan du bre på fyllningen.

 

3) Gör glasyren genom att smälta chokladen i micro eller vattenbad, sedan i med smör och grädde under omrörning, allt ska röras till en jämn smet. Låt glasyren svala lite innan du häller den över tårtan.

 

4) Dekorera efter önskemål, jag rekommenderar riven vit choklad !


Hoppas ni orkar pröva att göra den, det är otroligt god och väldigt mättande !

    

Av Vivi - 29 augusti 2010 19:51

Jag älskar verkligen denna gruppen !

 



Av Vivi - 28 augusti 2010 12:15

Dagens *mums*:

Chokladälskarens tårta....grymt god! Lovar komma med recept på den & bild   


Dagens recept:

Kolla här i Sussis blogg, gjorde nougatrutorna till idag, rätt lättbakade & mumsiga!

Då hon hade sagt att de blev lite smuliga hade jag i 2 ägg istället för 1, de blidde lite smuliga ändå   


Dagens plan:

Underhållning av familjen genom servering av Biscotti, Nougatrutor & tårta  och massa trevlig paketöppning för mannen!


Dagens väder:

Det är typ sol ute, kors i taket!


Dagens foto:

  

Av Vivi - 27 augusti 2010 12:52

 

Detta är intelligent humor !



see more Failbook



Av Vivi - 27 augusti 2010 12:00

Jag är en ganska lugn, snäll kanske t.o.m smått harmonisk person, de flesta av mina vänner och i in familj kan intyga om detta. Därför blev mina vänner smått chockade & lite fulla i skratt när deras snälla Vivi berättar att hon minsann räckte fingret åt en bilist häromdagen!

I efterhand känns det otroligt meningslöst och lite fjantigt,

men jag blev ju så arg!!!     

 

En förare ligger ett par bilar bakom mig, lägger märke till honom för att han pressar sig in i luckorna som finns och kör om i vansinnig fart.

Han gör lika dant med mig, lägger sig på tok för nära min bil och kör om när det är mötande trafik!! Visserligen är det bred väggren på den streckan, men han tvingade ut den mötande trafiken i väggrenen och även till viss del mig.

Fast jag hann knappt reagera så fort körde han...

Räcka upp fingret hann jag dock och fick et tillbaka!!!

 

Nu har jag ringt polisen och kollat vad man faktiskt ska göra vid sådana här situationer då killen uppenbart var en trafikfara (inte pga användningen av fingrar utan körsättet förstås ). Den trevliga tjejen på stationen sa så här:

 

 Om personen kör vårdslöst och uppenbart är en trafikfara

ska du med en gång ringa 112 !

Om du kan få regnummer är det jättebra

och se till att ringa direkt när det händer.

Då har de chansen att omedlebart skicka polis till området

och förhoppningsvis ta honom "på bar gärning".


Jag förstår inte varför vissa människor kör så hänsynslöst, deras körsätt kan ha ihjäl både dem och andra människor!

Dessutom vill jag uppmana alla att hålla lite avstånd, tänk på att du faktiskt ska hinna stanna om bilen framför bromsar eller råkar ut för något!

Bilar är inga leksaker , folk dör i trafiken varje dag !!

 

funny pictures-its okay i got this one dad--
see more Lolcats and funny pictures

Av Vivi - 27 augusti 2010 10:30

 

Liiite ångest kan jag få när jag upptäcker att jag

inte tryckt på rätt knapp i växelsystemet

så att det bildats en kö, 3 minuters väntetid ....

Klant !

 

Tur att det finns de som är "klantigare"

  

 

Av Vivi - 27 augusti 2010 09:00

Dagens Nemi:

Man åldras på olika sätt....

 

Dagen besök:

Idag kommer svärmor ned till oss!

 

Dagens beslutångest:

AHHHH... denna kostar bara 149kr på Bubbleroom idag, ska jag eller inte?

Är rädd att den blir för kort fram, är inget fan av strumpbyxor...

Har ju fri frakt och fria returer, är det värt ett försök ?? Hjälp !!

Jag gör ett försök, denna är beställd och sedan råkade en tubtopp slinka med också, har en favorit som nästan är helt utsliten och svart tubtopp är ett plagg jag inte kan vara utan! Summa 278kr , fynd !!

VILA Editor Dress Black

Sisters Point Rome-Tu Top Black

 

Dagens tips:

Jag har gått med i ngt som heter goodiebag.nu en sida där man får hem produkter gratis för att prova dem och sedan lämna ett omdöme på dem. Jag är ju en sådan person som älskar prova nya saker och tycker det är helt okej när brev från Statistiska centralbyrån dimper ned i brevlådan så det här är nog ngt för mig!


Dagens stripp:

klicka på bilden för att se hela

Rose Is Rose

 

Dagens sötis:

funny pictures-itz ok just go on wifout meh
see more Lolcats and funny pictures


 


Av Vivi - 26 augusti 2010 11:15

Ha ha ha ... läste denna artikel och blev så full i skratt.

 

Nu har forskarna kommit på det perfekta måttet, nejnej FORMLEN för att räkna ut om en kvinna är snygg eller inte!

För att räkna ut hur den idealiska kvinnan ska se ut ska du ta ditt midjemått och dividera detta med ditt höftmått summan ska bli ... 0,7 !

Jag fick 0,75 så tydligen är jag inte snygg, whyyyy oh whyyyy!!

Om jag inte hade mätt mig alls hade jag ju inte vetat detta och kanske fortfarande gått omkring och trott att jag var lite snygg ändå, nu vet jag bättre.    

 ..... men de har ju inte räknat ut summan för ful ännu så jag kan ju inte veta om jag är det istället!

 

Kom ihåg detta killar när ni går på krogen eller andra ställen ni tänker ragga på, ta med er måttband så att ni vet om tjejen är snygg eller inte!

 


Snygg eller inte , det är ju frågan !

           


Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards