MissVivis synvinklar

Alla inlägg under april 2009

Av Vivi - 1 april 2009 13:54


Öland är ett av de få ställen man kan uppleva en riktig natt på.

I dag är det för mycket ljus ifrån städerna som lyser upp himlen, man behöver komma långt ifrån dem för att uppleva en riktigt mörk natt.


Det var en sådan sommarnatt man sällan upplever längre, det var ljummet ute, inte riktigt mörkt utan lite mera skumt än mörkt och nattens vakna djur sjöng ikapp med vinden utanför det öppna fönstret. En ringsignal i bakgrunden, mamma som pratar i telefon...

Jag vaknade av ett välkänt ljud, ett ljud jag hört så många gånger denna sommaren...

-VIVI , VAAAKNA ...fåren har rymt igen !!

Skit också! Upp fort som attan, ned för trappan, på med stövlarna och ut i natten, både mamma och jag i de sedvanliga fårjagar uniformerna:

Stora sov t-shirts, gummistövlar och en lång plastpinne i högsta hugg.

På grannens åker, eller grannarnas trädgård, eller en närliggande skogdunge sprang vi oftast och jagade dessa ulliga, hoppande och skuttade djur... det brukade bli allt ifrån en kvarts- till  två timmars motion.

För er som aldrig haft får ... ja... ni har aldrig fått uppleva känslan av att vara vallhund, inte konstigt att de skäller och låter arga när de samlar ihop får, det är verkligen inte lätt kan jag lova!

Har man otur får man ett "rymmarfår" i sin flock, detta är ett får som hade fått houdini att skämmas får de tar sig ur det mesta. Vi hade två...


Efter denna sommar fick vi ett glatt tack ifrån våra grannar...för underhållningen!

De hade skrattat som tokar av att se mig och min mor i enbart t-shirts och gummistövlar springa omkring och försöka samla ihop dessa små söta men ack så ondsinta rymmarfår.


Måste dock erkänna att jag känner en viss saknad när jag tänker tillbaka på dessa sommarnätter på Öland

Av Vivi - 1 april 2009 11:12

Zephyren skriver ju om "stora hundar" på gården och ja... vi har en innegård som bara är parkering så det blir mest duvor och kråkor på vår "gård".

I morse när vi skulle till bilen trodde vi inte våra ögon, på vår radioantenn (på BILEN) satt ...ja... jag tror det kan ha varit en undulat   ..liten och gul/grön va den, jätte söt!!!

Tänkte att det kan ha varit en stackare som råkat flyga ut från sin bur och ut genom ett fönster , tyvärr var det ju lönlöst att försöka fånga den.


Har faktiskt läst i Hallandsposten att det har börjat visas fler och fler undulater i Halland och forskarna tror att de kan vara på väg att etablera sig här, att börja bilda en stam, "vild undulater".

Kan inte så mycket om dem men spontant känns det ju som om det skulle vara alldeles för kallt, men visst klimatet har ju förändrats de senaste åren.


Hmmm vilda undulater i Halland ... det måste ju iaf komma från undulater som rymt...knepigt! Vad tror ni ???


Av Vivi - 1 april 2009 10:15

Trillade in på en blogg (förlåt kom ej ihåg vilken, en tvillingmamma iaf)

där man kunde gå in på en länk och se vad ens blogg är värd.

Lite roligt tycker jag ....har säkert med antalet besökare och göra :)

Jag fick et blogg värde på lite mer än 11 000 ....hmmm undrar om de räknar ett total värde eller på årsbasis ... :)


Denna blogg är värd 11 625 kr
Av Vivi - 1 april 2009 09:55

Dagens sanning:

Ibland krävs det inte mycket för att känna sig duktig!


Skriv en lätt lista på saker du ska ha gjort under dagen t.ex:


äta lunch

skriva det där mailet

vässa pennan

Göra om bloggen


Gör, bocka av och sedan känner man sig faktiskt ganska nöjd med sig själv

Ett litet tips till de självkritiska och de som behöver få upp självkänslan lite.


Själv har jag gjort om bloggen lite idag, tänkte få till en lite vårigare känsla.


Av Vivi - 1 april 2009 08:15

Igår var alltså sista dagen av min 7 dagars "diet" eller detox/faste -period låter bättre eftersom jag inte gjorde detta för att tappa vikt, men visst det är ett plus :)


Okej fusk under dessa 7 dagar blev :

Dag 1 = 1 st milkshake ....fyyyyy

Dag 7 = ca 70g vitchoklad, 2 glas Coca Cola (avslagen) samt grillad kyckling i salladen

Dag 7 anser jag vara okej eftersom jag var riktigt hängig/illamående den dagen och kände att det berodde på för lite näring under min 6:e fastedag, min mamma gav alltid mig avslagen Cola när jag mådde illa, hade maginfluensa eller liknande, det hjälpte faktiskt alltid och även denna gång!

Kyckling och choklad var väl mest för att lyxa till det och få i mig lite socker/protein.


Jag vet inte hur utrensande denna detoxvariant har varit, det är svårt att säga men det känns bra. Jag har tappat ngt kilo tror jag men inte mycket alls tror det handlar om ett, kanske två kilo (därför ska denna inte användas som bantning)

Jag känner mig pigg & glad idag och faktiskt full av energi trots att jag mådde så dåligt igår och sov dåligt i natt så jo ... jag har nog definitivt blivit piggare :)

Det mest positiva är nog att jag inte alls är sugen på pasta och bröd utan mest är sugen på grönsaker, känns som om jag ändrat på mina dåliga pasta/bröd -vanor och det känns allra bäst :)


I slutändan kan jag nog ändå säga att detta är något för den som har fastnat i sina matvanor och vill få en kickstart.


-Jag ÄR mycket piggare

-Jag känner mig otroligt duktig för att jag ändå har hållit dieten till punkt och pricka 5 av 7 dagar (de viktigaste dagarna dessutom)

-Jag har gjort en förändring av mina dåliga matvanor

-Och jo ... viss utrensning har definitivt skett  :)




Av Vivi - 1 april 2009 08:07

Tjoho!!!

Äntligen tillbaka , nu när jag sitter här i min lilla reception kommer jag på mig själv med att jag saknat det! Rätt skönt att sitta här på morgonen och blogga, dricka te och svara i telefon... det finns ju definitivt värre saker tt göra :)

Är lite trött för att katterna varit i gång i natt, denna gången var det mest mammakatt, hon ville tydligen in i vardagsrummet så hon har krafsat på dörren halva morgonen. Grejen är att vi inte låter dem vara där på natten och när vi jobbar för att de är uppe och gräser i blomkrukorna och äter på blommorna... vet itne vad vi ska göra för att det ska sluta...

Någon som har ett tips??

Har funderat på kaffesump för de hatar kaffe men det tar nog blommorna stryk av!


Det blidde inget godis igår och inget videomix..eller hemmkväll heter det ju nu. Jag hittade filmer jag avr sugen på men så såg jag att Madagaskar 2 kommer ut IDAG!!!! Så jag väntar lite och hyr film till helgen istället.

Det blidde lite vitchoklad jag hade i kylen dock och lite avslagen coca cola. Är övertygad om att det hjälpte till att få mig friskare fortare ;)



Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards