MissVivis synvinklar

Alla inlägg under januari 2011

Av Vivi - 4 januari 2011 12:53

Ja ... nu är det ändå inte så långt kvar till det dära nya talet...

Det är dags att byta min 2:a till en 3:a, bli käring, fylla tant osv.

Det är nu man ska ha lyckats med familj & karriär, du ska ha rest & sett världen, du ska ha utbildat dig och du ska se till att ha kommit i en fantastisk form "för att vara 30"    

Det är också så att själva 30 årsdagen ska vara spektakulär, något extra, den ska "sparka rumpa" med de andra födelsedagarna du haft.

Du ska festa hårdare, vara snyggare & få bättre paket än någonsin,

men känn ingen press!   

 

Jag ska erkänna att jag har turen att inte lida av åldernoja, kanske är det för att jag har rest, jag har typ en utbildning (mja... en halv då    ), jag har familj

(japp make & katter räknas som familj)  och jobb har jag även om det är låååång ifrån en karriär.

Jag hade ju kunnat få panik... tänka på allt jag INTE gjort & sett, inse att om jag vill ha barn får jag nog rappa på och gråta över min brist på utbildning.

Jag väljer att inte göra det!

Jag ser hellre på de saker jag har hunnit med i livet än de saker jag inte hunnit med. Det är de val jag gjort i livet som har tagit mig dit jag är idag och det är ingen ide att ångra och se tillbaka, bättre att lära sig av misstagen och göra nya klokare val! Dessutom (som ett par kloka männsikor en gång sagt):

 

Den dagen du slutar bli äldre är den dagen du dör

& du kommer aldrig bli yngre än nu !

 

  

Av Vivi - 4 januari 2011 10:15

Det är väl hög tid för ännu ett inlägg från Mexico resan !

Den sista utflykten vi gjorde innan vi åkte hem var ett besök i den historiska staden Chichen Itza som en ett av världens sju nya underverk (av de gamla underverken finns bara Cheopspyramiden kvar).

 

Vi åkte med Vings arrangör till Cichen Itza och det kostade ungefär 600-650kr / person ( 89 USD) och då ingick resa, inträde, guide, stor lunchbuffé & ett kort besök i en charmig lite en stad på hemvägen (flåt.. har glömt namnet). 

Jag är väldigt glad över att ha sett denna fantastiska stad och fått känna historiens vingslag, favoriten var den fantastiska pyramiden El Castillo, den var väldigt mäktig.

 

El Castillo - Slottet

    

 

    

 

Framförallt är det ju otroligt fascinerande hur kunniga Itza & Maya indianerna var, visst ni att när det är vår- och höstdagjämning så faller solljuset på pyramiden så ett sicksack mönster bildas på pyramidens sidor, detta ska föreställa en orm som krälar upp på våren och ned på hösten!

 

Något som också är oerhört fascinerande är deras bollplaner och i Chichen Itza hittar du den största, Juego del pelota.

Just på denna plan tror forskare att spelarna haft hjälpmedel då den är så stor, men annars spelade de genom att försöka få en tre kilo tung lerboll genom ringar som satt uppe på  sluttande väggar. Efter matchen offrade man lagkaptenen i det vinnande laget till gudarna (the best to the best).

Hmmm ... undrar vad det gjorde för spelkänslan & spelmoralen....   

 

Se hur välbevarade inskriptioner & reliferna är

trots att de är ca 1000-1500 år gamla.

 

  

 

   

 

 

 

Bollplanen!

  

 

Här skulle bollen igenom

    

 

Något du också hittar i Chicken Itza förutom en massa intressanta ruiner & inskriptioner är hundratals försäljare, jämnt kommer det fram någon försäljarNisse med ett föremål och säger " One dollar One dollar Mam´, very cheap, almost free". Vi köpte faktiskt en del souvenirer här, det är inte mycket billigare än i butikerna, men här kan man pruta !

Du kan hitta otroligt vackra träarbeten här och ofta ser du hur de täljer fram figurer på plats, vilket kanske gör det lite mer speciellt att ta med sig hem.

 

En liten pyramid & en rund Mayakalender fick följa med hem!

  

 

Den fina kyrka såg vi i "den där" staden vi stannade till i på hemvägen

  

 

Det var verkligen ett jätte intressant besök och jag ångrar inte att vi gjorde det, men om jag ska vara ärlig... Cobautflykten var bättre!

Så om ni åker till Mexico och vill se pyramider, men inte känner att ni måste se den mest kända så rekommenderar jag Coba! 

Resan är lite kortare till Coba &  man får faktiskt väldigt mycket för pengarna.

 

 

Av Vivi - 4 januari 2011 09:00

Dagens åsikt:

För ett år sedan skrev jag min åsikt om vargjakten!


Dagens humör:

Jösses, är så himla trött i dag, trött och lite nedstämd.


Dagens plan:

Göra grönsakssoppa, äta soppa (eller kanske sörpla) & fika min fina M.


Dagens läskiga:

Att en massa fåglar faller döda nedfrån himlen... det är läskigt!!

Lite för mycket skräckfilm alá domedagen !!


Dagens sanning:

  

 

Dagens "tycka synd om":

Ush! Stackars stackars Zandra som ligger hemma i influensan, de finns ingen gång man känner sig så ensam och ynklig som när man ligger helt hjälplös hemma själv!

Hade jag bott närmre hade jag kommit med nyponsoppa, vätsketabletter och choklad! Nu får du bara mina tankar och min kärlek !!

  

Av Vivi - 3 januari 2011 13:00

Ni vet när man var liten och alltid körde med "min mamma är bäst / min pappa är bäst", vet ni vad skillnaden mellan mig och alla andra var ??? ... Jag har rätt!   

 

 

Min pappa var borta en del av min uppväxt, han var sjöman och oftast var han borta 3 månader, hemma 2-3 , bort 3 osv. , men jag har aldrig riktigt haft känslan av att han var frånvarande. Konstigt kanske...

Jag har rätt starka minnen av min pappa från min barndom, hur han gormade över fåren, hur han blev förälskad i den där kattungen som jag tog hem, när han var i stallet och mockade & hur han byggde JÄTTE stora snögrottor.

 

Min pappa är en sådan där fantastisk man som kan det mesta, det är honom jag kan fråga saker om bilen & det är han som hjälper oss när vi har problem med huset. Han har gett oss ovärderlig hjälp när vi har fixat till här hemma.

Han är dessutom fenomenalt duktig på att få mig att skratta, han brukar alltid kunna göra en dålig dag bättre !

 

Världens bästa pappa !

  

 

Min mamma är bäst hon också och varför, ja det hade jag kunnat fylla en hel bok med!  Jag har försöker tala om för henne & er hur bra hon är, lite här och där och framförallt mittemellan!

När jag växte upp fick jag intrycket att hon klarade allt, hon skötte djur, barn &  jobb samtidigt som hon engagerade sig i politiken, hon tog hand om allt och alla förutom sig själv.

 

Detta året har varit ett riktigt hemskt år, alldeles för mycket sjukdomar & död, men hon kämpar på ändå. Försöker vara glad, lyssnar alltid om någon har bekymmer och har varit en otroligt stöd för mig när bröllops- och jobbpressen blivit för stor. 

Tack för att du ibland hjälper till att renovera om i mitt inre och gett mig en så bra uppväxt !

 

Tack till båda mina föräldrar för deras uppfostran,

(jag blev ju någorlunda bra ändå)   

deras uppmuntran och deras stöd !

Jag älskar er en massa !!!

  

Av Vivi - 3 januari 2011 10:30

Det är 5:e året i rad vi firar med M & F, himla trevlig tradition det har blivit !

I år slapp ju som sagt vi tjejer laga middag.

Herr F hämtade min man vid två-tiden på nyårsafton och lämnade samtidigt en söt M och busiga Bruce, något katterna var lite mindre förtjusta över.

Killarna åkte iväg för att förbereda middagen i lugn & ro och M & jag skulle göra oss i ordning hemma hos oss.

Detta tar ju lite tid, nyårs-style:ing kräver en del förberedelser   

 

Vi började med att gå ut med Busiga Bruce, han var helt galet söt när han lyckligt hoppade omkring i snön. Han blev mycket förvånad när han lyckades studsa ned i ett dike, det var ju djup snö där ! 

Vi kom iaf hem med en mycket glad hund. Sedan var det ju dags att ta tag i oss själva och det gjordes ju bäst med en av mina julklappar...

 

 

Jag får kanske erkänna att denna lilla "uppvärmning" kan ha varit orsaken till att vi blev *hrm* en timma sena ...

Jag räknade tiden lite fel och plötsligt hade det blivit väldigt lite tid kvar att göra sig vacker på och som ni vet kan det vara svårt att bli vacker om man bara har lite tid.   

Även om vi kom lite sent (men då var vi också vansinnigt vackra ) så var det ingen skada skedd. Killarna bjöd på en fantastiskt middag och inga hämtmatskartonger hittades ngnstanns! Riktigt spännande meny var det och riktigt riktigt gott!

 

Förrätt: Skagen rulle

Middag: Fasan med ratatoullie

Dessert: Chokladmousse

 

Har tyvärr inga bilder på mästerverken så ni får nöja er med dessa nyårsfoton:

 

Vad är väl en nyårsafton utan en "rocker-pose"

  

 

Mumsig fasan, smakade ... vild kyckling!  

 

BusBruce med bästa kompisen, tvättbjörnen Sten!

    

 

Singstar stod för kvällens underhållning!

  

 

Av Vivi - 3 januari 2011 09:55

Ja här lyckas man åka iväg och dricka öl, drinkar & äta onyttigt utan att gå upp ett enda kilo, men när man gör samma sak i sverige går man upp två !

Jag klarade faktiskt mitt nyårslöfte förra året, jag gick ned 8 kilo inför  mitt bröllop och nu i efterhand inser jag att jag kanske borde vara lite stolt över det, istället för att tänka att man borde gått ned två till.

Att jag sedan har gått upp fyra av dem och två av dem nu under julhelgen, ja ...det gör mig inte riktigt lika stolt   

 

Nej ... nu är det lite mer än 1 månad till jag fyller 30 år och nu ska det tas i med hårdhandskarna. Jag känner mig så pass väl att jag vet att halvdanna försök inte lyckas, så nu får det bli totalt godis & kak förbud och jag ska även köra på en detox för det hade varit skönt att rivstarta detta lilla projekt.  

 

Tror det blir mammas mumsiga grönsakssoppa!

Den har jag gjort förrut och levt på i ett par dagar!

Den är nyttig och riktigt god !

 

Mamma Evas mumsiga grönsaksoppa


4st   Mellanstora morötter

1/4 dels  Rotselleri

1st liten Kålrot

2st Palsternackor

2 Lökar


Skala allt och koka i 1 liter vatten 2 grönsaksbuljongtärningar i 20 min.

Tillsätt:


2 st Paprikor

1 st Burk/paket Krossade tomater 

3 st Pressade vitlöksklyftor

Salta & Peppra

 

Koka i ytterligare 20 min.

Smaka av, det kan behövas lite mer vatten än 1 liter och i så fall kanske ytterligare 1st buljongtärning.

 

Inte ett nyårslöfte, men ett födelsedagslöfte !

4 kilo ska tappas på drygt 5 veckor.

Önska mig lycka till, jag lär behöva det !

  

Av Vivi - 3 januari 2011 08:30

Dagens uppdrag:

Leta dieter / detox....


Dagens recept:

Har inget aktuellt från detta nyåret, men här har ni receptet på min favorit dessert: Panacotta !!


Dagens Nemi:

Allt blir så mycket lättare när du väljer att se det positiva !

 

Dagens roligaste:

Min man har skrivit en egen årskrönika, fnissade gott år den, men det var nog denna videon som jag tyckte var allra roligast!!

Ha ha ha... inte visst jag att han & hans kompisar jobbat extra...  *fniss*


Personalize funny videos and birthday eCards at JibJab!

Dagens sötaste:

Min kompis Karin har fått hem sin lilla Bliss, my god, vilken sötfis !!!!!

Av Vivi - 2 januari 2011 21:15

För tredje året i rad.... (jösses har jag bloggat så länge!)

min nyårslista !

 

Nyårslista.


Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? 

Jag gifte mig!


Höll du några av dina nyårslöften?

Jag är ganska säker på att jag lovade att gå ned i vikt och det gjorde jag ju faktiskt!


Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Jo, K & M blev föräldrar till en ljuvlig liten flicka & nu i år har jag ytterligare två vänninor som väntar barn, men bröllop är det lite skralt med.


Dog någon som stod dig nära?

Ja, tyvärr. Både mina morförälrar gick bort strax innan vårt bröllop...


Vilka länder besökte du?
Mexico !!!!


Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009?
Ett "riktigt" jobb!! (samma svar som förra året & året innan dess)


Vad var din största framgång 2010? 
Svårt, jag tror jag blivit bättre på att stå upp för mig själv.


Största misstaget? 
För många glas rosé på Möhippan 


Har du varit sjuk eller skadat dig? 
Några förkylningar, men annars så *peppar peppar*


Bästa köpet?
Min festklänning till bröllopet eftersom jag tycker att jag verkligen fyndade!


Vad spenderade du mest pengar på?
Bröllopet så klart!


Gjorde någonting dig riktigt glad?
Många saker, men jag måste erkänna att mina vänninors tal på bröllopet är en av höjdpunkterna, de talade verkligen om hur mycket jag betyder för dom och det värmde ngt otroligt.


Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2008? 

At the beginning   och tyvärr...  gott nytt jul   


Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Trots allt tråkigt som hänt i år har jag generellt sett varit väldigt lycklig.


Vad önskar du att du gjort mer?

Festat!


Vad önskar du att du gjort mindre?
Shoppat! (samma svar som föregånde år)


Hur tillbringade du julen?
Med familjen, hos mamma och pappa i Mellbystrand. Massa mysigt!


Blev du kär i år?
Jag har varit kär sedan 2005


Hur många one night stands?
Ha ha ... inga sådana sedan 2005   


Favoritprogram på TV?
Cougar Town!


Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Hatar är ett så starkt ord, men nej, jag tror inte jag hatar ngn.


Bästa boken du läste i år?
Hmmmm, läst mycket så den var svår, men jag tror böckerna om Otori toppar listan!


Största musikaliska upptäckten?

Lady Antebellum


Något du önskade dig och fick?
Ja Ett bröllop !!


Något du önskade dig men inte fick?
Dansa med min morfar på bröllopet


Årets bästa film?

Svårt.... tror ändå det får bli Alice i Underlandet


Vad gjorde du på din födelsedag 2010?
Lite sorgligt kanske, men jag har ingen aning, jag hade iaf födelsedagsfika med familjen här hemma!


Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Ja... ett par saker....


Hur skulle du beskriva din stil år 2010?
Bekväm & grått ( samma sak som förra året )


Vad fick dig att må bra?
De jag älskar, speciellt min pojke !


Vilken kändis var du mest sugen på?
Ohhhh... svårt men Ryan Philip har alltid varit i topp där ...

eller Johnny Depp (samma svar som förra året & året innan dess)


Vilken politisk debatt engagerade dig mest? 
Känner att jag varit lite oengagerad i år ... 


Vem saknade du?
Morfar..


De bästa nya människorna du träffade? 
Nya... den nyaste var ju i så fall K & Ms dotter, hon var ju bara  drygt 3 månader när vi träffades på bröllopet   


årets mat:

Fasan, ny upplevelse och god!


årets dryck:

Rödvin, inte för att jag druckit så mycket , men jag börjar uppskatta det mer.


årets tidning:

Nem ....always !! (samma svar som förra året & året innan dess)


årets semester:

Mexico!!!

 

årets utekväll:

Har inte blivit så mycket uteKVÄLLAR, men dagen vi hade möhippan eller bröllopet förstås då !! Den kvällen rockade !


årets ölhak:

Hemma ?   


årets bakishak:

Vi har inte hakat så mycket , hämtpizza har det blivit!

 

Årets konsert:
Inga konserter i år!


Lite mer om MissVivi


Kontakt:
missvivi@hotmail.se

Veckans tips

Bloggträff 7 Maj i Skåne !!

   

FACEBOOK

Instagram

30 besvarade frågor

Kategorier

Hitta i bloggen

Bloggisar

Roligheter

Bloggar jag läser

Något jag brinner för...

Stöd frisk och Fri, föreningen mot ätstörningar

SMS

Sms:a FRISK50 eller FRISK100 till 729 80 så skänker du 50 eller 100 kr.

 

Här har jag varit

För ett år sedan.....

Arkiv

Hitta recept

Matbloggstoppen

Köp en recension

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Ragga besökare

Ovido - Quiz & Flashcards